Q&@
EN DÀT ÌS MISSCHIEN DE RÉDEN WAAROM WE ER NIET ZO VAN HOUDEN ÒM DIT SOORT BANALITEITEN TE BLIJVEN HERHALEN? De andere reden is dat ze al even moeilijk te praktiseren zijn! Welnu, de METANOIA, in DÉZE zin, is nauw verbonden met het vooruitzicht van de Apocalyps? En daarom vormt YEHOSJOEA's apocalyptisch bewustzijn, dàt zíjn betékenis voor onze wereld nog allerminst verloren heeft, dé básis vóór ònze hóóp TÒT óverléving! 't Zich bewust zijn van de eigen schuldigheid, overeenkomstig de leer van Yesjoea, is dé básisvoorwaarde voor de METANOIA, dé vóórwaarde vóór 'n léven ìn ÈN mèt G d & daarmee dé àbsolúte voorwaarde vóór dé rèdding?!! Daar komt nog bij dat het vermógen om zichzelf schuldig te voelen de voorwaarde is vàn het MÈNSCH-ZÍJN! Dìt vermógen máákt ons TÒT mènschen, zegt 't boek Genesis, & daarin heeft het geen ongelijk! Het heeft geen ongelijk omdat wij geen enkele kennis hebben vàn GÓED ÈN kwáád àls we die niet ìn ònszèlf ondervinden. Nú dan: het kwaad ervaren als de eigenlijke toestand van onze ziel - dàt ìs zich schùldig vóelen?! SCHÙLDIG!? Zònder dàt vermogen om onszelf schuldig te voelen, zijn we niet meer in staat om onderscheid te maken tùssen goed en kwaad! Een mensheid díe dàt onderscheid níet meer zóu kùnnen máken, zou zichzelf van het leven beróven. Als ik het heb over 'het onderscheid tùssen goed en kwáád', dan denk ik aan een onderscheid waarvan de validiteit, waarvan de objectieve en dwingende kracht niet van ons afhangt; een onderscheid dat we niet zomaar naar believen ongedaan kunnen maken nòch verànderen, 'n onderscheid dat we kànt-èn-kláár aantreffen, dàt zich aan ons opdringt ÈN dat we noodzakelijk àls wáár móeten aanvaarden. Nòg zó'n NAÏEVITEIT? Natuurlijk, het is één van die naïeviteiten die door de serieuze DOCTRINES van het zg. NationaalSocialisme of die van het StaatsCommunisme & Kapitalisme, verworpen worden! Maar laten we hier niet denken aan doctrines die de genocide bepleiten uit hèbzucht of aan systemen die deze in praktijk brengen uit populistisch opportunisme of übergeil universeel wereldwijd economisme! Laten we aan onszelf denken, dat wil zeggen aan 'n beschaving die zich - terecht - beschouwt als nog redelijk fatsoenlijk, die 't geloof in mensenrechten bevestigt, die de burgerlijke vrijheden garandeert - 'n groot goed dat de geschiedenis al met al nog nooit eerder gekènd heeft -, die technologisch redelijk hóóg ontwikkeld is, grote wetenschappelijke vooruitgang boekt, zich ÌNZÈT voor de ontwikkeling van de kunsten, íederéén tôegang gééft tot onderwijs, 'n éven gigantische als doeltreffende communicatie- & infor-matiesystemen opgezet heeft, zich uitstekend verstaat met 't pluralisme, de verscheidenheid aan meningen, voorkeuren, religies & filo-sofieën, stijlen & modes! Laten we denken aan deze beschaving ÈN aan de manier waarop het onderscheid tussen goed en kwaad ècht functioneert vanàf 't moment dàt 't zich - althans grotendeels - van allerhande christelijke e.d. bijgelovigheden bevrijd hééft.