32408Y34 de theocratie die niets aan 't toeval van
Q&@
DE TIJD
WIL VERLATEN MAAR
STRIKTE REGELS POOGT OP
TE LEGGEN AAN IEDERE SCHEPPING
VAN LEVEN, VERVALT IN HET HEIMWEE
NAAR WAT ZE WIL ZIJN: door ÀLLES héilig te verklaren
en elk onderdeel uit te wìssen, doet ze het heilige teniet?
Wàt ze daarvan nog in stand houdt is enkel een voorwendsel ten dienste
van profane aspiraties en belangen en ze neemt de vorm aan van een totalitaire tirannie,
'n perverse imitatie van 't paradijs! Zó wordt in 'n groteske vorm de 'eenheid der tegendelen'
in vervulling gebracht: het heilige ondergaat, nadat het eenmaal afgeschaft is, maakt zich van zijn uitroeiers meester
en stelt ze in zijn dienst. Het resultaat is eender: DE DICTATUUR VAN DE SCHIJN, want nòch het heilige
nòch het profane láát zich vernietigen, beide zijn werkelijk, dùs ònòntkoombaar?
Men kan het ene en het andere tot staan brengen, men kan dwingend verbieden
dat ze tot uitdrukking gebracht worden, maar het werkelijke òm te zetten IN NIHILUM
is voor de mens al even onmogelijk als het EX NIHILO te scheppen!?
Nee, Yesj heeft niet de tirannie van het heilige gepredikt!
De verwachting van het ESCHATON heeft hem er niet toe gebracht
de onwerkelijkheid van het werkelijke of het intrinsieke kwaad van het profane af te kondigen!
Hij heeft het profane op z'n plaats geláten!
G d zorgt er voor de mussen en de lelies, HIJ (ZIJ/HET) voedt ÈN kleedt ons,
behóedt wat er geschapen ìs & hééft alles geschapen; hij vraagt zó van ons NÓÓIT SLÁÁF te worden
van aardse goederen, maar veroordeelt die niet, want dàn zij hij/zij/het zichzelf moeten veroordelen?
Maar aangezien G d ook ons vríj geschapen heeft, dùs ònvolmaakt, is G d niet meer in staat
de spanning tussen het heilige en profane weg te nemen; die spanning vergezelt ons onophóudelijk!
En de volledige scheiding tùssen beide
is niet mogelijk
nòch wenselijk.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende