32433Y45 daarentegen is het vanzelfsprekend nogal

Q&@
ONAANNEMELIJK DÀT
HIJ 'DÉ ZOON VAN G D' ZOU ZIJN,
'DRAGER VAN G DS WOORD ÈN ZÍJN BELÒFTEN',
DÀT HIJ IN DE HÈL NÉÉRGEDÁÁLD ZÓU ZÍJN ('n artikel úit
'de geloofsbelijdenis' dat weinig ondersteuning vindt i/d canonieke bóeken
v/h zg. Nieuwe (oude) Testament), & zou zijn 'verwekt door de zg. Heilige Geest'?
Tùssen DÉZE twéé categorieën 'feiten', waarvan de ene de historische YEHOSJOEA beschrijft
terwijl de andere louter voorwerp is van geloof, bestaat 'n tussenzòne: de gebeurtenissen die vlg. 't euangelieverhaal
empirisch toegankelijk waren maar voor een historicus onaannemelijk zijn omdat ze onmogelijk zijn? 't Gaat híer om de door Yesj
'verrichte wonderen', om de zg. 'transfiguratie' & bovenal ook dé. 'Verrijzenis'?! Die verrijzenis behoort enerzijds tot de categorie v/d
zg. 'Geloofswaarheden' maar wordt anderzijds voorgesteld als 'n empirische gebeurtenis, 'n zìchtbaar ÈN door getuigen gezien feit,
'waargenomen', dus van 'n andere òrde dan 't 'feit' v/d 'goddelijkheid' van Yesjoea!? Ongetwijfeld dóen zich ìn dit relaas van de
diverse euangelisten tamelijk vreemde situaties voor: hóe ìs 't mógelijk dàt (vlg. 't EU van Yochanan) MIRYAM de Migdaliet die
't graf bezocht, en ook (vlg. de Euangelies van Lucky LUKE & Yochanan) zijn discipelen Yesjoe aanvankelijk 'niet herkennen',
deze MÀN (?) met wie ze járenlang opgetrokken hèbben ÈN díe nog maar drie dagen daarvoor in levende lijve ÈN stèrvend
hadden gezíen? Waaròm hèbben, als we de apostel SJA'OEL aka Paulos geloven mogen, àlléén zijn discipelen/leerlingen
Hèm gezíen? De euangelies zeggen ons echter dat "HIJ" géén hersenschim
òf geestverschijning was: hij (zij/het?) hàd het
Ròts-gràf lichamelijk, in lévende
líjve verláten? HET
RÒTSGRÀF WÀS
LÉÉG!
21 aug 2018 - bewerkt op 23 aug 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende