32450Y52 de apologeet: 'Jazeker! Men moet eerst ~~
Q&@
OM HET WONDER
TE KUNNEN ZÍEN!
Als een rationalist er getuige van was geweest
dat Yesjoea drie dagen na zijn kruisiging het graf verliet,
had hij altijd kunnen zeggen òfwel dat hij hallucineerde {zelfs duizend personen
die op dezelfde plaats verenigd zijn, kunnen tegelijk aan een collectieve zinsbegoocheling ten prooi vallen
& zweren dat ze het 'met eigen ógen gezíen hebben'}, ofwel dat die uitzonderlijke "wederopstanding"
zich daadwerkelijk voorgedaan heeft maar dat deze alleen, althans in beginsel, op grond van fysieke oorzaken
te verklaren is. Hij ontkent de wonderen dus niet omdat niemand ze gezien heeft, maar omdat ze zich niet laten inpassen
ìn zijn wereldbeeld. Hij bevindt zich dus in dezelfde logische wereld àls de gelovige. Maar aan de andere kant moet er nagedacht
worden over de christelijke strekking van dat onderscheid 'natuurlijk-bovennatuurlijk'! Aangezien 't onmogelijk is òm met zekerheid
vast te stellen 'waartoe de natuur in staat is' - daarvoor zouden we met 'n absolute kennis begiftigd moeten zijn -, hebben we geen empirische criteria om te zeggen: dìt ìs bóvennatuurlijk?! Kometen, meteorieten, aardbevingen & allerlei andere elementaire catastrofes, dat alles werd door de mensen óóit - ÈN wòrdt héél váák nòg stééds - geïnterpreteerd als tekenen waarìn G d
zich openbaart, ter waarschuwing,ter bestraffing etceterara!? De christelijke kerken, theologen & priesters hebben
deze voorstelling van zaken doorgaans getolereerd, ja zèlfs vaak gestimuleerd, evenwel zònder deze
dogmátisch te aanvaarden. De katholieke kerk heeft de astrologie, de dodenbezwering,
't handlezen & allerlei andere soorten van waarzeggerij & occultisme
telkens weer veroordeeld ÈN àls 't in dogmatische teksten
óver wonderen gaat, wordt er bij voorkeur gesproken
van díe uit 't zgn. Nieuwe Testament
& dàn vóóràl v/d
"Verrijzenis"!?'
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende