32453Y55 Tot Hiertoe Blijft Bultmann ~~~~~~~~~~~~~
Q&@
BINNEN
HET KADER
v/d traditionele Duitse
filosofie van 't Verstehen,
ook al spreekt hij als heideggeriaan
niet van inlevingsvermogen of nabootsende weergave,
maar veeleer v/d 'existentiële' wisselwerking tussen tèkst & LÉZER,
'n wisselwerking die tèlkens terugverwijst naar de éigen ÈRVÁRING vàn déze LÉZER?!
Natuurlijk, àls existentietheoloog gáát hij véél vèrder, vóórbíj Heidegger of Dilthey! Òm te begríjpen
wàt 'n TÈKST wìl ZÈGGEN wànnéér deze ons 't wóórd van "G d" áánreikt, móeten we dáárvàn vantevoren al
'n zekere kènnis hebben - níet zózéér 'n notie vàn G d èn zíjn wóórd àls wèl 'n zekere ÈRVÁRING ìn de vòrm vàn 'n bekòmmernis?
Díe kènnis HÈBBEN we in feite ook, zo GELÓÓFT Bultmann, óók àls we díe in begripsmátig òpzicht ONTKÈNNEN! Déze kènnis behóórt
tot de existentiële bekommernis die wíj àllemáál délen, èn dàt ìs dé réden wááròm 't ÈCHTE verstáán - dat bóven àlle filologische èn histórische exegese uitgaat - ònlòsmákelijk de wìl ìnsluit òm ònze éigen existèntie ònder ógen te zíen?! Dàt ìs óók dé réden waaròm géén ènkel definitíef verstáán mógelijk ìs: ònze existentie ìs àlléén
HIC ET NUNC, òns
verstáán ìs dàt
al évenzéér
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende