32500Y58DatIsOokHetStandpuntVanBultmann, zoals hij
DAT
ENKELE DECENNIA
NÁ DE MODERNISTEN
FORMULEERDE: dé vráág ìs
nú dus wáár dìt evolutieproces
ons toe kan léiden? Waaròm zóu 't
ònmógelijk zijn dat 't 'wáre' christendom
(waarvan echter de wijze waarop 't zich uitdrukt
tèlkens wéér cultuurrelatief ìs) òp zekere dag uitdrukking
VÌNDEN ìn proposities àls: 'G d' bestaat niet, er ìs géén 'héil',
geen 'Verlòssing', nòch èrfzonde, eeuwig leven òf blíjvende líefde?
Dàt àlles ìs ìn BEGÌNSEL mógelijk àls er in de christelijke bóódschap
NÍETS òmwrìkbaars ìs dàt wèrkelijk BESTÀND ìs TÉGEN culturele
verànderingen! De nieuwe formules ZÙLLEN natuurlijk al wel éven voorlopig
zijn àls de dááráán vooràfgaande ÈN óók éven WÁÁR {wat wil zèggen:
ACCEPTABEL VÓÓR ÈN GEACCEPTEERD ÌN DE SAMENLEVING},
maar 't voorlopige & vergànkelijke karakter ervan ZÀL pas
wáárgenómen wòrden òp het MOMÈNT dàt ook zij werkelijk ter ziele
zíjn gegáán; ànders gezègd: IN ABSTRACTO wéten we dàt
ze níet ééuwig kùnnen dúren, maar we èrváren dàt níet zó?! Zéker, de táál
v/d theologie veràndert! De categorieën die men aanwendt òm de Bijbel
'OM TE SMEDEN' ìn 'n metafysisch 'SYSTEEM' veranderen évenééns;
de nieuwe mentaliteitsvormen & de nieuwe problemen
waarop de MÈNSCH stúit róepen níeuwe tèkstbetekenissen òp;
maar ìs de tekst, ìn ÀL z'n aspecten,
vòlkómen úit- & óvergeléverd
áán dé GENÁDE
vàn dé lézer?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende