32528 Medium Frans Minda de Lol Prijzenpot Humbug!
Y62Q&@: Doodgewoon kwesties van echt & vals, mooi & lelijk, goed & kwaad, hoopvol & uitzichtloos? Mengen, klutsen & flink kneden!!! Want theologische òf filosofische speculatie heeft voor de religie niets te betekenen als 't geloof eraan ontbreekt. Mor meent het echt ... Maar blijkt toch overgevoelig voor de oplichterijen v/d vadertjesstaat in kampen als Erika/Erica, Vledder, Be'ersjeva, Ma'an, Rabbat Am-mon, geüniformeerde Landwachters, internetoplichters, criminele tendenzen te land, ter zee & i/d lucht met abcdefg-raketsystemen ..... Om 't geloof te redden probeert RB de kritiek v/d Verlichting in stelling te brengen, maar hij maakt zich die Verlichting eigen in haar nog meest ondeugdelijke, dogmatische, gesloten vorm? De liberale attitude keert zich - zoals Jaspers bevestigt - niet alleen uitdrukkelijk (en in navolging van Lessing) TÉGEN de eenvoudige & naïeve vroomheid, tegelijkertijd doet ze ook haar uiterste best òm "G D" te bevrijden van zijn 'geobjectiveerde' vorm; ze aanvaardt niet dat de openbaring ènkel op 'n welomschreven plaats & tijd plaatsgevonden heeft, zij verzet zich TÉGEN dìt idéé vàn 'n vàste ÈN gestolde waarheid; ze erkent dàt G d verbòrgen is; de transcendentie is alleen via bepaalde codes toegankelijk ÈN kòmt voor de menselijke existentie alleen òp 'n tèlkens weer unieke manier tot werkelijkheid? In plaats van voor eeuwig ìn één ènkel CREDO verankerd te zijn, is de transcendentie ook buiten het historische christendom in andere religies toe-gànkelijk?! Maar terwijl Bultmann een minimum aan non-mythische elementen v/h christendom probeert te behouden, vindt híj deze al terug in 't luthers dogma v/d rechtvaardiging door het geloof en vervalt zo opnieuw in de rigide orthodoxe die hij in heel zijn hermemeu-tisch werk juist had willen elimineren!? RBs antwoord op deze kritiek gééft - wellicht méér dan zijn theorie - blijk v/h praktisch probleem waarvoor híj zich gesteld zàg àls protestants pastor en predikant. Hij ontkent dat hij er alleen maar op uit is geweest 't geloof te redden ÈN te zíen wàt er vàn dàt geloof ten overstaan v/d wetenschap nog te redden víel; zijn voornemen wàs de 'moderne mens' te laten zien wàt christelijk geloof is. Karl Jaspers kan niet accepteren - evenmin als RB zèlf dat kan - dàt 'n dóód lichaam het gràf hééft kùnnen verlaten, dàt er 'duivels' bestaan òf 'mágische krachten'; maar RB daagt KAJ úit òm hem te vertellen hoe hij als predikant aan de gelovigen 't einde vàn hoofdstuk V & 't begin van IV v/d Romeinenbrief (over erfzonde & verlossing) moet gaan uitleggen. Hij is het met KAJ ééns dat we de mythe verdraaien als we de daarin beschreven feiten als 'n empirische realiteit opvatten. Mor ASIHMÙRW is allang blij DATTIE nog leeft na al die tal-loze schuttersputjes, diepe tankvallen, eindeloze herhalingsoefeningen, vele elkaar bestrijdende nationalistische geuniformeerden, geheime spionnen, concentratiekampen & alle dáár blijkbaar bíjbehorende mishandelingen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende