32529Y64 't Mythisch Dènken ìs éven 'réïficerend',
vergegenständlichend,
'tot ding makend'{Q&@} ÀLS 'T WETENSCHAPPELIJK DENKEN
WANNEER 'T G DS TRANS-CENDENTIE IN RUIMTELIJKE CATEGORIEËN WEERGEEFT
OF 'T KWAAD PERSONIFIEERT IN DE GESTALTE VAN SATAN. MAAR KAJ ZEGT NIET
HOE DE BETEKENIS VAN DE BIJBELSE MYTHE OP 'N ZÓ-DÁNIGE MANIER TOT UITDRUKKING KÀN WORDEN GEBRACHT
DAT DE MODERNE MENS ERMEE UIT DE VOETEN KAN - & DÀT ÌS DÉ CRUCIALE VRÁÁG! Met Karl Jaspers' notie van transcendentie,
die zich uiteindelijk laat hèrleiden tot de aan de menselijke Réde immanente geest, komen we geen steek verder bij deze kwestie? Natuurlijk valt de realiteit v/d openba-ring niet aan te tonen als ik deze niet eerst als openbaring hèrkènd hèb; HÓÓR ik de stem ervan als rechtstreeks tòt míj gerìcht! De zg. christelijke leer v/d incarnatie, v/d 'menswòrding van G d' "IN HET VLEES", zegt ná de 'ont-mythologisering' dat G d zich niet alleen als 'n idéé openbaart maar àls míjn G d díe zich híer èn nú tòt mij richt! De betekenis
v/d LÉÉR die Yehosjoea als eschatologisch ver-schijnsel aanwezig stelt is dat Yesjoea hèt àltijd áánwézige Wóórd vàn G d ìs?! Kortom, AJ denkt dat 't rampzalig zou zijn om de mytho-logische táál te vernietigen, maar tevens dat déze taal nu zo geen enkele 'objectiveerbare' betekenis meer heeft, op geen enkele wijze refereert áán de empirische Wèrkelijkheid? De taal van de mythe
bíedt slechts códes die ons hèlpen òm de transcendentie & de existentie te begríjpen - twee dingen die onlosmakelijk mèt èlkáár verbonden máár ook voor eeuwig en àltíjd òndóórgròndelijk zijn?
We moeten de dogma's, de waarheden díe zich i/d absolute kèrn
vàn 'n historisch identificeerbare open-baring vàstgelègd HÈBBEN, àchter ÒNS LATEN; maar wie de mythe probéért te reduceren tot 'n abstracte leer, is bézig òm díe mythe vernietigen!
Daarentegen wil RB v/h traditionele 'objectieve' geloof àlléén dàtgene behouden wat voor de moderne mens acceptabel is (dat betekent in feite: de historisch geloofwaardige informatie die geen enkele religieuze inhoud heeft) en het LÉVENDE GELÓÓF redden in de vòrm van 'n 'existentiële' ontmoeting, hèt domein van de persoonlijke beslissing.
Ziedaar 't verschil tùssen de interesses & verrich-tingen van 'n filosoof & die van 'n predikant ten opzichte v/h reilen & zeilen v/d mythe i/d moderne samenleving. "Heerlijk" toch al deze tijdreizen door plaatsen, culturen, religies, meningen,
geslachten, generaties van mannen, vrouwen, kinderen, planten & dieren overal?! Al onze dagboeken,
gesprekken, ontmoetingen, ontdekkingen, teleurstellingen & hoopvolle conclusies
beïnvloeden ons doen & laten: en dáár kan geen enkele advertentie,
propaganda, reclame & politieke campagne tegenop mag ik hopen,
ànders rest alleen
nog de
chaos!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende