32593 LeshekKolakowski'Y'apologetisch/sceptisch'68

Q&@
ER IS NOG EEN ANDERE REDEN
WAAROM HET PROJECT VAN BULTMANN MÍJ [LEKO] onrealiseerbaar lijkt!
Wat híj van 't christen-dom wil redden òm de 'moderne mèns' te behágen is al niet minder 'mythologisch'
dan de bestanddelen waarvan hij zich graag ontdoen wil? Waaròm zóu 't mìnder 'mythologisch' zíjn om van Yesj te zeggen
dat hij 'het Woord van G d' is, dàn te zeggen dat hij de zoon van G d is! Nee, 't christendom láát zich op geen enkele maníer 'ontmythologiseren' met behoud vàn om 't éven wèlke betékenis ervan! Het is het één òf 't ànder? Het 'ontmythologiseerde' christendom is geen christendom meer. Natuurlijk hoeven we helemaal geen christen te zijn òm te ÈRKÈNNEN dàt er een mens genaamd YEHOSJOEA geweest is die liefde, vergeving ÈN 't Koninkrijk G ds predikte ÈN in de zg. heilige stad Yeroesjalayiem gekruisigd wèrd! Weinig mensen betwijfelen de historische juistheid daarvan & elke rabiate tegenstander v/h christendom kan dáárméé accoord gaan? Dergelijke historische beschrijvingen hebben geen enkele specifiek religieuze betekenis! Maar wie daarentegen zegt dat
Yesjoea 'het Woord van G d' was, doet een door en door 'mythologische' uitspraak i/d zin van Bultmann?! En zèlfs 'n persoonlijke ontmoeting met G d, een ervaring die in een rationeel discours niet onder woorden te brengen is, houdt niet òp om 'mythologisch' te zijn als de gelovige DÉZE àls wèrkelijk ervaart ÈN aan ànderen probeert óver te brengen!? We ontkomen niet aan het dilemma: òfwel
de 'mythologische' aanvaarding van her christendom, òfwel 'n SCIËNTISTISCH rationalisme dat volledig aan G d voorbij gaat. Als 't christendom enkel voortbestaat in de vorm van persoonlijke, telkens weer unieke & onherleidbare daden, heeft het àls een gemeenschappelijk gelóóf, àls ontmoetingsplaats van gelovigen àfgedaan. Als we alleen de historische Yesjoe hebben
die zonder geloof aanvaardbaar is & daarnaast 'n Yesj die 't persoonlijk eigendom van de gelovige is en niet tot
brandpunt van 'n christelijke gemeenschap kan worden, dan hebben deze twee niets met elkaar gemeen;
wij blijven zitten met het naast-elkaar-voortbestaan van twee wederzijds gesloten
domeinen: de 'objectieve' historische kennis
ÈN de monadische ervaring
die niemand op
anderen KÀN
overbrengen.
05 sep 2018 - bewerkt op 08 sep 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende