32851df184LuckyLuke23:35-39 we nemen aan dat er in
Q&@
't oorspronkelijk 'verslag'
alleen 'de uitverkorene van G d' stond. De masjiach
werd i/h boek Chanoch ook al 'de heilige uitverkorene' genoemd (en vlg. LUKE 9:35
verklaarde 'de hemelse stem' dàt Yesj 'mijn zoon ÈN uitverkorene' was.) Net zoals dus ook
bij de beschrijving v/d sympathie van 't volk met de gekruisigde het geval is, wordt de reactie van Yesjoea's opponenten,
zoals beschreven in LUKE, op artistieke wijze weergegeven, & ook hier maakt hij weer gebruik v/d drievoudige herhaling,
hoewel het hier niet 3 keer om dezelfde mensen gaat maar om verschillende soorten tegenstanders. De beschrijving is vloeiend
en wordt alleen onderbroken door de informatie over 't opschrift òp 't Romeinse slavenkruis met deze 'koning der joden', dàt ìs wat
er op dit opschrift staat. Dat is begrijpelijk want de dronken legioensoldaten drijven met dit alles de spot! De beschrijving waarmee
die bespotting aangeduid wordt variëren, ("zij lachten hem uit', 'dreven de spot met hem', 'zei smalend', maar de betekenis van
deze bespotting is in alledrie gevallen hetzelfde: die ònmacht van de man die zichzelf beschouwde als dé Verlòsser! 'RÈD JEZÈLF,
JIJ DIE ANDEREN WILDE RÈDDEN!' Één van de misdadigers die ook hetzelfde lot moet ondergaan aan het kruis voegt hèm tóe:
'BEN JÍJ DE GEZALFDE MESSIAS? RED DAN JEZELF EN ONS ERBIJ!!!' In alle bespottingen wordt Yesjoe aan gesproken als dé MASJIACH! De Romeinse soldaten noemen hèm spòttend 'DE KÓNING VAN DE JÓDEN', een níet-joodse, Romeinse aanduiding die òp 'n drietalig bordje op dit kruis te lezen wàs! Ook in Mark (15:29-30; vergelijk Mat 27:39-40) is er weer sprake van zo'n drievoudige beschimping & hu gespot komt tot uitdrukking in 3 verschillende werkwoorden: zoals we zien dat die triade in Mark afwijkt van die van Luke & dat de bespotting niet meer uniform is - de inhoud v/d bespotting door de misdadigers wordt helemaal niet genoemd (Mark 15:32b;
Mat 27:44)? Als we 't goed hebben, variëren de messiaanse titels ook híer! En de joodse leiders zeggen 'de uitverkorene van G d',
de Romeimse soldaten 'de koning van de joden', één v/d misdadigers 'dé Messias'? Net zoals 't geval is bij de joodse mensen die sympathiek stonden tegenover de gekruisigde, zijn de spottende vijanden van YEHOSJOEA bij Lucas historisch waarschijnlijk?! 'De leiders' (ARCHONTES) is de naam die Luke geeft a/d hoogwaardigheidsbekleders die Yesj aan deze Romeinen uitleverden (Luc 23:13-35, 24:20; Hnd. 3:17, 4:5,8 & 13:27! ARCHONTES is de naam die Josephus (Oorlog 6:303) geeft a/d mannen die de onheilsprofeet Jehosjoea de zoon van ... aan de Romeinse prefect uitleverden! Bespotting door de Romeinen is vanzelf-sprekend. Mor kreeg i/d jaren '60 woorden te horen als: 'jij hebt zeker teveel Nietsche gelezen', 'betaal je boete van $50'
& 'hij vond z'n verblijf in 't heilige land waarschijnlijk niet bevredigend'. 'n Rechters in Assen, Be'ersjeva & Rabbat Ammon: uitgelachen, vernederd, opgesloten voor onbepaalde tijd & gedeporteerd op eigen kosten! Achter tralies gevangen belachelijk gemaakt & bespot wegens vrijheidsliefde: kinderlijke onschuld tegenover blauwe & groene uniformen, veel geweld, de onvermijdelijke
mishandelingen in onzekere jaren, nabije & verre streken & onduidelijke
omstandigheden 'voor onbepaalde tijd'.
Erika, Vledder, Eilat, Petra,
ELJI, Ma'an...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende