32863df185 Vlg. Lucky LUKE werd Yesj door slechts

Q&@
ÉÉN
VAN DE NAAST HEM
GEKRUISIGDE MISDADIGERS BESPOT,
MAAR VOLGENS MARK & Mat werd hij door beide beschimpt?
In dit geval zijn ze misdadigers of, wat waarschijnlijker is, zelotische terroristen
uit de groep rond Bar Abbas! 't Is niet waarschijnlijk dat 'n zeloot nog erg méévóelde met zo'n eveneens gekruisigde,
apolitieke, lijdende Masjiach? Dat is óók wáár als 't gesprek tussen Yesj & de 'goede' misdadiger historisch is: de laatste
ziet in Yesjoea de ònschùldig terechtgestelde & hééft berouw van zíjn eigen zonden?! Derhalve heeft LUKE ons 'n historisch
waarschijnlijke beschrijving gegeven van wíe YEHOSJOEA bespotten ÈN wie òm hèm treurden & 't lijkt erop dàt het zó in zijn
bròn stond!? Maar de schets van Lucas wint geweldig aan belang - óók met betrekking tot de vraag rond de vermeende schuld
van 'de joden aan de kruisiging' - als we hem vergelijken met de versie van Markos (ÈN die van Matai, die daar weer van afgeleid
is)! Mark vermeldt de klagende en rouwende joodse menigte niet, terwijl hij wel groepen spottende & schimpende joden noemt,
gewone mensen die langskwamen of stonden toe te kijken bij dit al burgeroorlogachtig bezettingsdrama? Zoals we zullen zien
is deze verandering waarschijnlijk het gevolg van meer manipulatie & verzinsels (agitprop & nepnieuws tegenwoordig)!
De oude vijanden van Yesj onder de joden - de heersers & de twee (in dit geval) die naast Yesj gekruisigd werden -
staan natuurlijk - staan natuurlijk ook in MARKOS?!! De vrienden die overblijven zijn de Romeinse centurio, die
nú getuigt dat Yesj 'de ('n) zoon van Gòd' is - de 'bekeerde' Romein met andere woorden - & vele vrouwen
'die hem waren gevolgd toen hij in Galilea was & hem onderweg houden, ÈN nog veel andere vrouwen
die samen mèt hèm naar Yeroesjalayiem opgetrokken waren' (Mark 15:40-41; vlg. Luke 23:49; Mat
27:55-56, m.a.w. de vrouwen uit de christelijke gemeente in Galilea. Vlg. Mark & Mat had Yesj
geen andere joodse medestanders - geheel anders dan bij Lukas? In feite staat zo'n Verhaal
als dìt meestbekènde natuurlijk ook voor èlke burgeroorlog, bezetting & ontwikkeling met
armen & rijken, slachtoffers & daders, groot & klein, mannelijk/vrouwelijk, 't ethische &
ÈN 't praktische! Wàt ís wáár en/of ònwaar, genezend & verziekend, onvermijdelijk &
bevrijdend, verlossend, hélend, waarschijnlijk of 'verzònnen'?! In alle tijden/locaties
waar hetzelfde menselijke basisprobleem zich afspeelt vol nuances & ontdekkingen.
04 okt 2018 - bewerkt op 07 okt 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende