32893df187 moeilijk om je de jaren '50/'60 precies
NÚ NOG TE HERINNEREN NET ZO GOED LASTIG OM UIT HET GEDEELTE VAN HET VERSLAG DAT WE TOT DUSVER BEHANDELD HEBBEN, BIJ MARKOS NOG IETS TE VINDEN DAT WAT TÓE ZOU VOEGEN AAN WAT WE AL BIJ LUCKY LUKE GEZIEN HEBBEN OVER 'T KRUISIGEN VAN YESJ! Misschien is er één uitzondering: 'n concreet stukje informatie zou de Aramese psalm aan het kruis zijn (Mark 15:34; Mattai 27:46) - àls dat tenminste ook historisch is? Vlg. Markos (15:32) kreeg Yesj onderweg naar zijn definitieve terechtstelling ook wijn met mirre vermengd aangeboden, maar nam hij die niet áán! 't Wàs in die tijd trouwens de gewoonte om de veroordeelde vóór diens dóód te verdoven met 'n dergelijk soort drank? Mark had over dàt gebruik vernomen, maar we wéten niet òf dit in 't geval van Yesj werkelijk ook ècht zo gebeurd is! Mark vermeldt vaak details die gebaseerd zijn op informatie? Sòms zíjn ze correct & relevant, soms líjkt 't erop dat hij zich vergist heeft! In elk geval wil DF stellen dat z'n bijzondere nieuwtjes berusten op info en níet op een mondelinge traditie! In Mat 27:34 kende die genadige gewoonte (wijn met mirre) niet, & om die reden begreep hij Mark verkeerd: híj schrijft dat ze aan hem 'n "mengsel van wijn & gàl te drinken gaven & toen hij dat geproefd had wilde hij niet drinken!"? Laten we dus de resultaten van ons onder zoek samenvatten! Zoals we gezien hebben, ontbreekt de drievoudige vermelding van de joodse menigte (Luke 23:27, 32, 35 & 4
die klaagt & jammert om Yesjoe van Natsereth (haNotsri) tijdens zijn kruisweg bij Mark (ÈN Mat). Na de derde vermelding v/d menigte ont-breekt de info (Luke 23:49a) dàt àl zijn bekènden op 'n afstand stonden toe te kijken! Als we aannemen dàt Mark 'n vergelijkbare tekst hàd, zouden we kùnnen aannemen dat hij heel slordig die vermelding van Yesjoea's bekenden ÈN de òm zíjn dóód rouwende menigte in Luke 23:48 wegliet? Zoals alreeds gezegd, wáren de enige vrienden van Yesj díe bíj hèm bléven om zo te zeggen degenen die de zo ge-noemde latere 'christelijke gemeente' vertegenwoordigden, de 'bekeerde' heiden, de centurio in Mark 15:39 & de 'christelijke' vrouwen uit Galilea (15:40)?! De bij Luke te vinden vijanden zijn ook te vinden bij Mark, hoewel de spòttende soldaten ontbreken (Luk 23:36/37) & waarschijnlijk omdat Mark 't motief v/d soldaten die azijn aanbieden overgedragen heeft aan 'n 'anonieme jood' (Mark 15:36). Andere oude vijanden, de joodse uit Luke, zijn bij Mark nog steeds aanwezig: de joodse leiders (Luk 23:35b; Mar 15:31-32), & de 2 terroristen in Luk 23:39 & Mar 15:32b. Ook in dromen & visioenen komen dat soort details nog steeds naar boven in slaperige uurtjes v/d morgen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende