32894df188 het feit dat die twee laatste schurken
Q
YESJ VOLGENS
MARKOS ALLEBEI BESPOTTEN
TERWIJL BIJ LUCKY LUKE MAAR
ÉÉN DAT DOET, WIJST MOGELIJK
NIET OP EEN TOENAME V/D SCHULD
VAN DE JODEN BIJ MARKOS?! In dit verband
is het echter 't verschil i/h gedrag v/d menigte
bij Luke & bij Mark zeer belangrijk!? Bij Lucky Luke voelt het volk méé
mèt Yesj in zijn lijden ÈN dóód. Bij Mark horen we alleen over de schimpende en boosaardig spottende joden,
één keer vóór de Schreeuw vanàf het Romeins Martelkruis (Mark 15:29-30) & twee keer daarna (15:35-36)...
Tot slot is er bij Luke niet één jóód die níet áángedaan is door de dood van YEHOSJOEA, terwijl bij Mark alle zgn.
'niet-christelijke' joden vijanden van Yesjoe zijn, en zijn volgelingen daar zijn alleen de 'christelijke' vrouwen VÀNÚIT
Galilea (ÈN de centurio)? 't Belangrijkste verschil tussen de beschrijving v/d kruisiging door Lukas ÈN die van Markos zou
verklaard kunnen worden als we zouden aannemen dat Mark Luke's bròn was & dat Luke deze bron verder aanpaste om er 'n
meer pro-joodse wending aan te geven door de vijandige joodse menigte te veranderen in 'n menigte die wèl volop sympathiseerde
mèt de gekruisigde ('verlosser', 'bevrijder', koninklijke hogepriester van het G dsrijk van dé Hémelse Váder & 'óerschepper'/'creator'!
Dat werkt echter niet, zoals blijkt uit de voorafgaande beschrijving v/d veroordeling van Yesj bij Luke!? 'DAAROP RIEP PILATUS DE ZGN.
OVERPRIESTERS, DE LEIDERS ÈN HET VÒLK BIJ ELKAAR' want hij wilde Yesoeah LÁTEN gáán (23:14-14). Maar zij schreeuwden in koor:
"WÈG MET HÈM, LAAT BARABBAS VRIJ"' ... Maar omdat Pilatus Yesjoe wilde vrijlaten, sprak hij hen opnieuw tóe. Maar zíj schreeuwden 'r tegenin: "AAN HET KRUIS MET HEM: AAN HET KRUIS!" En voor de derde keer zei hij tegen hèn: "WÀT HÉÉFT DÉZE MÀN DAN VOOR
KWÁÁD GEDÁÁN? Ik heb niets kùnnen VÌNDEN waaròp de dóódstràf stáát; ..." Wie kènt àl dit soort verhalen niet van óveràl ÀLTÍJD?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende