33073AG145jm Voor de oude kabbalisten was DÉZE ròl
Q&@
BEPERKT
TOT DE JODEN ÈN SPECIAAL
TOT DEGENEN ONDER ONS DIE INGEWIJD WAREN
IN DE GEHÉIME KÈNNIS! De dáden die deze reddingskracht vóórtbracht
waren de MITSWOT, die door 'G ds eigen woord' opgedragen waren, met náme zùlke
ritueelmysterieuze handelingen als 't op- & aandoen v/d TEFILLIN, 't blázen o/d SJOFAR
of 't zwaaien met de LOELAV! Ònze MITSWOT omvatten zeker ook wel DÉZE handelingen ÈN
we blíjven VÒL met eerbied vóór de díepe KRÀCHT die zij bezitten òm ons innerlijk léven te blijven verrijken!
Maar 't cèntrum v/d religieuze verplichting ligt voor òns i/d SFÉÉR VÀN BEN ADAM LE-CHAVERO,
dé réalisátie vàn G d dóór de 'dáden tùssen mènsen'! Dìt blíjven MITSWOT voor òns, verplìchtingen die Òntstáán
ÈN Hèrkènd zijn ìn de LÓÓP v/d vòrming van 'n joodse gemeenschap. 't Zíjn vòrmen van díenst die beàntwoorden
aan 't àllesòmvàttend 'Wóórd vàn G d'! Zùlke dáden, zo zeggen we met nadruk, hebben de KRÀCHT òm de 'G dsnaam'
te verénigen - òfwel òm YaHWeH te redden. Ook YEHOSJOEA's 'ontstaan' & 'vergaan' ligt binnen 'deze grènzen': "G d
rèdt", de 'geest G ds' zweeft tussen & rondom onze oren, ogen, lippen, neusgaten, handen, voeten & ingewanden...
Wíj ONTVÀNGEN die èrfenis vàn zówèl de profeet àls de mysticus in de Géést van 'n religieus humanisme. Dááròm
(H)ERKENNEN we dàt onze menselijke ledematen de enige ter wereld zijn die dráger kùnnen zijn vàn de èchte
goddelijke gave van médegevóel! 't Ìs zònder énig triomfantelijk gevoel dàt we dit erkennen! Dóór dìt te
blijven beseffen verhinderen we onszelf om zg. 'geseculariseerd' hàls óver kòp onder te duiken i/h doen
van werelds goed - of werelds kwaad - & 't heilige wèggooien als 'n oud ongewenst klééd: religieus
humanisme, zoals ik dat versta, betekent 'n besef dàt de opdracht tot handelen
de ònze ìs.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende