33148jmag152 laat het abstracte van deze taal ons
{Q&@}
NÍET DOEN
VERGETEN DÀT DÉ
TÁÁK ÒM TE VERLOSSEN
VERRICHT WORDT ÌN CONCREET SOCIAAL
WÈRK: het voeden van hongerigen, kleden van naakten ÈN het bevrijden van gevangenen.
De rabbijnen herinneren ons eraan dat je dìt werk weliswaar niet zult voltooien, maar je bent
niet gerechtigd òm je eraan te onttrekken! Dé uiteindelijke héélheid van YaHWeH, dé innerlijke
veréniging vàn G d ÈN de wéreld, bestaat úit één voor één hèrstèlde fragmenten: gemartelde
zielen, geslagen lichamen, gebroken harten. 't Zíjn dé úníeke vònken die elk van ons rèdt, die
't portret vòrmen dat wíj thúis moeten brengen náár dé Éne díe òns òp ònze wèg blijft zetten &
úitzenden? Ja, de kóning díe we aan 't eind v/h Verhaal vinden ìs dezèlfde àls Degéne die we al
KÈNDEN aan HÈT begìn! Maar 't portret dat we thuisbrengen dàt níet kòn bestaan zònder èlk vàn
onze goede en verkeerde stappen. Zònder dat we elke pijnscheut, twijfel & vernieuwd geloof dàt
we onderweg tegenkwamen, leerden ervaren. Wanneer dàt portret, 'n eindeloos diepzinnige com-
positie v/d Wèg díe we te zíen kregen gedurende onze levensjaren en tegelijk HÈT onveranderde
geláát van YaHWeH, gehangen is op de plek die wachtte a/d muur, zeggen wij 'n 'améén' op G ds
eerste kaddisj voor 't lang verwachte kind dàt thuisgekomen ìs, voor de omhelzing met open armen ÈN voor de goddelijke tranen?!
We begonnen deze gedachten zoals we onze gebeden beginnen, waarin we stellen dàt G d één ìs! We spraken over 't SJEMA YISRAEEL, Éénheid BÓVEN, de kosmisch Éne verheven boven alle verandering & 't BAROECH SJEEM, dé Éne
die zich manifesteert i/d voortdurende veranderingen i/d wereldgeschiedenis.
De tocht úit ÈN náár de paradijselijke Hòf van Éden:
tussen stof & stof v/h hemels
G dsrijk op aarde,
ons geestelijk
thuis.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende