33250¥2185 wat vele millennia geleden ooit goed is
Q&@
GEWEEST
VOOR ONS VOORTBESTAAN
ÈN DE VOORTPLANTING OP AFRIKAANSE SAVANNEN
LEIDT HELAAS NU ZO AL MET AL NIET PER SE TOT VERANTWOORDELIJKER GEDRAG
OP 21STE-EEUWSE SNELWEGEN? Afgeleide, boze & zenuwachtige autochauffeurs doden jaarlijks
al meer dan 'n miljoen mensen in dagelijkse auto-ongelukken! We kunnen al onze filosofen, profeten
en priesters eropuit blijven sturen òm díe chauffeurs nog wèl wat ethiek bij te brèngen, maar op de wèg
némen zoogdieremoties & savanne-instincten stee-vàst blijkbaar alles van ons óver? Gehaaste seminaristen
ZÙLLEN dùs menschen in Nóód NEGÉREN & chauffeurs ZÙLLEN in vele stress-situaties onschuldige voetgangers
& nijvere fietsers blijven overrijden! Deze kloof tussen het seminarie & de snelweg ìs één v/d grootste praktische
problemen in de ethiek: Immanuel Kant, John Stuart Mill & John Rawls kùnnen dagenlang in knusse universiteitszaaltjes
gaan zitten discussiëren over theoretische ethische problemen, maar zouden de leefregels die daaruit voortrollen nu echt al geïmplementeerd worden door gestresste automobilisten & al of niet geüniformeerd internationaal defensiepersoneel die in fracties
van 'n seconde moeten reageren in zich afwisselende noodsituaties? Misschien dat Michael Schumacher - de Formule 1-kampioen die wel de beste chauffeur uit de geschiedenis genoemd wordt - over filosofie kon nadenken tijdens 't racen, maar de meesten van ons zijn geen Schumacher ÈN goede soldaten moeten al of niet bevelen opvolgen op straffe des doods inclusief Friendly Fire, stedenbombar-dementen & abc-aanvallen overal. COMPUTERALGORITMEN zijn echter niet tot stand gekomen door natuurlijke selectie ÈN hèbben
geen emoties of onbewuste instincten... Zíj zouden zich in noodsituaties dus veel beter aan ethische richtlijnen kunnen houden
dan mensen, gesteld dàt we 'n manier vìnden om die ethische richtlijnen héél precíes vàst te leggen ìn cijfers & statistieken.
Als we Kant, Mill & Rawls leren programmeren, zouden ze de zelfrijdende auto heel exact kunnen programmeren in hun
knusse laboratoria & dàn kunnen we er zéker van zijn dat de auto hun regels zal opvolgen op de snelweg? In feite
zou èlke auto dàn bestuurd worden door 'n combinatie van Michael Schumacher & Immanuel Kant! Als je 'n
zelfrijdende auto programmeert om te stoppen & hèlpen als er 'n vreemde in nood is, zal hij door roeien & ruiten
gaan om dàt te dóen (mits je natuurlijk 'n uitzonderingsregel invoegt die verband houdt met roeien of ruiten).
Als je zelfrijdende auto gevoeglijk nèt geprogrammeerd is om de andere rijbaan òp te zwenken òm twee
kleine kinderen te redden, kun je er donder op zeggen dat hij ut braaf doet: bij 't ontwerpen van
zelfrijdende auto's zullen Toyota of Tesla dus 'n theoretisch probleem uit de ethische filosofie moeten
omzetten in 'n praktisch technisch probleem. In 't tegenovergestelde ABC-geval program-
meert men SS, ISIS & KM tot perfecte bloederige genocidalen: onoplosbare over-
bevolking, eindeloze hongersnood, massale pestepidemieën, tekort aan drinkwater,
voortwoekerende meganeovuurstormen?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende