33344Y21106 Aandachtsboerenbusinessmodelscriminals

TECHNOLOGISCHE UITDAGINGEN: VAN WIE ZIJ DE DATA? Als we willen voorkomen dat alle rijkdom & macht in handen van de kleine elites blijven komen, dan is het cruciaal om het eigendomsrecht met betrekking tot gegevens te reguleren! In het verre verleden was Lànd hèt belàngrijkste bezìt ter wéreld... Politiek was 'n strijd om de beheersing van Lànd en waar té wéinig eigenaren té véél land in handen kregen, splitste de samenleving zich òp in aristocraten èn gewóne bùrgers. I/d moderne tijd werden machines & fabrieken al belangrijker dàn Lànd & spitste de politieke strijd zich toe op het beheersen vàn díe vitále productiemiddelen?! Waar tévéél machines 't bezìt waren van té weinig mensen, splitste de samenleving zich op in kapitalisten en proletariërs!? I/d 21ste eeuw zullen gegevens veel belangrijker bezittingen worden dàn land en machines en zàl politiek een strijd worden om de catastrofe te kunnen beheersen? Als alle gegevens in de handen van te weinig mensen vallen, dan zal de mensheid zich opsplitsen in verschillende soorten! De race òm de data in handen te krijgen ìs nú al gaande, aangevoerd door datagiganten als Google, Facebook, Baidu & Tencent. Tot dusver lijken veel van die giganten zich in zakelijk opzicht òp te stellen als 'aandachtsbhoeren': zij trekken onze aandacht met zg. gratis informatie, diensten & vrolijk volksamusement, èn verkópen ònze aandacht vervolgens door aan adverteerders... Waarschijnlijk mikken die datagiganten al veel hóger dan àlle eerdere aandachtsboeren: hùn ÈCHTE business ìs helemaal níet 't verkopen van advertentieruimte! Dóór onze aan-dàcht te trèkken, weten ze immense hoeveelheden gegevens over ons te verzamelen, die méér wáárd zijn dàn àlle advertentie-inkom-sten ter wéreld! Wij zijn niet hun klanten: we zijn hun prodùct?! Op de middellange termijn maakt deze datavoorraad de weg vrij voor 'n radicaal nieuw businessmodel, waarvan de reclame-industrie zèlf het éérste slachtoffer zal worden!? 't Níeuwe model is gebaseerd op 'n machtsverschuiving van mensen naar algoritmen, die ook opgaat voor de macht om keuzes te maken èn dìngen te kópen! Zodra al-goritmen keuzes voor òns gaan maken èn dìngen voor ons gaan kopen, zal de reclame-industrie failliet gaan. Neem Google. Google wil bereiken dat we het íets kùnnen vrágen, wàt dan óók, èn dat we dàn hèt bèste àntwoord ter wereld krijgen? Wat zal er gebeuren zodra we aan Google dingen kunnen vragen àls: 'Hé Google, wàt ìs, op basis van alles wat jij óver auto's wéét èn alles wat je over míj weet (waaronder mijn behoeften, gewoonten, ideeën etc. over 't broeikaseffect & zelfs mijn mening over de politiek i/h Midden-Oosten), dé bèste áuto vóór míj?' Als Google ons dáár 'n góed antwoord op kàn geven & àls de ervaring òns léért te vertrouwen òp Góógles wijsheid ipv. op onze eigen, makkelijk te manipuleren gevoelens, wàt HÈBBEN we dàn überhaupt nog áán áutoreclames?
24 nov 2018 - bewerkt op 26 nov 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende