33561Y21163OmDeRolVanTraditioneleReligiesi/d 21ste

Q&@
-EEUWSE WERELD TE KUNNEN BEGRIJPEN, MOETEN WE EERST 3 verschillende soorten problemen benoemen:
1. technische problemen, zóàls: hoe moeten boeren in droge landen zich wapenen tegen ernstige droogteals de wereld opwarmt?
2. beleidsmatige problemen, zóàls: wat voor maatregelen moeten overheden nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan?
3. identiteitsproblemen, zoals: moet ik me überhaupt drukmaken om de problemen van boeren aan de andere kant v/d wereld of
moet ik me alleen bezighouden met de problemen van mensen uit mijn eigen stam en m'n 'eigen land'? Zoals we zullen zien, zijn traditionele religies grotendeels irrelevant als 't om technische problemen & beleidsmatige problemen gaat? Ze zijn echter wèl uiterst
relevant als 't om identiteitscrises/kwesties gaat, maar i/d meeste gevallen zijn ze daarin juist 'n groot deel vàn 't probleem ÈN zijn ze
niet ècht (erg) sterk genoeg in mogelijke òplòssingen! Technische problemen: christelijke landbouw? In premoderne tijden boden de religies oplossingen voor 'n heel scala aan technische problemen op alledaagse terreinen als de landbouw! "Van Godswege" ingestelde kalenders bepaalden er wanneer er gezaaid & geoogst werd, tempelrituelen garandeerden regen & beschermden tegen het ongedierte?
Als er 'n agrarische crisis dreigde door droogte of een sprinkhanenplaag wendden de boeren zich wel tot de priesters om zo een goed woordje voor hen te doen bij de goden! De geneeskunde viel immers ook "binnen 't religieuze domein"? Bijna alle profeten, goeroes en sjamanen fungeerden dan ook als genezers, bezweerders & vervloekers/-doemers?! Ook YEHOSJOEA bracht derhalve 'n groot deel van zijn tijd door met 't genézen van zieken, blinden, doofstommen, verlamden, krankzinnigen & verdoolden!? Òf je nu in 't oude AeGYPTe of i/h middeleeuws Europa leefde, als je ziek werd, dàn ging je bij gebrek aan beter eerder naar wonderdoeners dan dokters òf men ondernam 'n pelgrimstocht naar 'n beroemde tempel, & niet naar 'n ziekenhuis als dat al aanwezig &/of mogelijk was in tijd & plaats?
In recenter tijden hebben de biologen & artsen 't meestal al wel overgenomen v/d priesters & medicijnmannen, heksen & tovenaars.... Àls AeGYPTe nú getroffen wordt door 'n sprinkhanenplaag o.i.d. zullen de Egyptenaren allicht hun Allah om hulp smeken - waarom ook niet? - maar ze zullen niet verzuimen òm 'n beroep te doen op scheikundigen, entomologen & genetici om sterker perticiden & insecten-bestendige tarwesoorten e.d. te ontwikkelen! Als 'n kind van 'n vrome hindoe 'n zware aanval van mazelen krijgt, zal de vader ook een gebedje opzeggen voor Djanvantari & bloemen & zoetigheid offeren bij de plaatselijke tempel, maar eerst zal hij de kleine met spoed al naar 't dichtstbijzijnd ziekenhuis brengen & 't aan de goede zorgen van de dienstdoende artsen overdragen?! Zèlfs geestesziekten - het laatste bastion v/d gebedsgenezers - worden steeds meer het terrein v/d wetenschap, nu neurologen de plaats innemen van demono-logen & prozac allerlei exorcistische praktijken vervangt!? In NL is 'r nog 'n biblebelt tussen Zeeland en Drente, geloofden behoeftigen aan Lou Palingboer, de Yomanda's, Ratelbanden, pastoors, kruidendokters, sektaristen, drugs, drank, dominees & aardstraalbijgelovigen ofzoiets dergelijks, terwijl commerciële verkopers hùn druppels, drankjes, pilletjes, hapjes, slokjes ÈN jongebokjes aan stokjes aanprijzen tot meerdere glorie van hun bankrekeningen, gouden handdrukken, vetleren medailles, voodoovrouwen, veulpoepers e.d. paljassen......
17 dec 2018 - bewerkt op 19 dec 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende