EEN THEMA
WAARIN DE SCIENCEFICTION
VEEL DICHTER TÉGEN DE WERKELIJKHEID AANSCHUURT
IS HET GEVAAR DAT TECHNOLOGIE GEBRUIKT WÒRDT ÒM
MENSEN TE MANIPULEREN EN ONDER DE DUIM TE HOUDEN.
The Matrix gaat over een wereld waarin bijna alle menschen gevàngen worden gehouden
in cyberspace en alles wàt ze beléven bepaald wordt door een algoritme?
The Truman Show toont ons het leven van 'n individu dat onbewust de ster is van 'n realityshow! Hij WÉÉT het zèlf níet,
maar al zijn vrienden en bekenden - onder wie zijn moeder, zijn vrouw & z'n beste vriend - zijn acteurs,
àlles wat hem overkomt volgt 'n vaststaand script en alles wat hij ZÈGT ÈN dóet wordt opgenomen door verborgen
camera's ÈN gretig gevolgd door miljoenen fans! Tòch schrikken beide films - ondanks hun genialiteit - uiteindelijk terug
voor de uiterste consequenties van hun scenario's. Ze gaan uit van de aanname dat de mensen die vastzitten i/d matrix 'n
authentieke realiteit wacht die de hèlden kùnnen betréden àls ze maar hard genoeg hun best doen?! De matrix is hoogstens
een kunstmatige barrière die je innerlijke, authentieke 'zèlf' scheidt van de authentieke buitenwereld!? Ná allerlei beproevingen
weten beide helden - NEO in
The Matrix & TRUMAN in
The Truman Show - het web van manipulaties te ontstijgen & te
ontvluchten, waarna zij hun authentieke zèlf ontdekken & 't authentieke beloofde land bereiken. Vreemd genoeg is dit authentieke beloofde land in alle opzichten die ertoe dóen identiek aan de vervalste matrix?! Als Truman uit de tv-studio ontsnapt, probeert hij zijn
vriendinnetje van de middelbare school terug te vinden, dat úit de serie is geschreven. Maar als Truman die romantische fantasie vervult
dan zou zijn leven precies líjken op de ideale Hollywood-droom die
The Truman Show verkocht aan miljoenen kijkers over de hele wereld, met vakanties in Fuji als extraatje. De film gaat niet eens ìn op 't alternatieve leven dat Truman eventueel in de echte wereld
kan vinden. En met Neo gebeurt min of meer hetzelfde. Als hij uit de matrix ontsnapt door de beroemde rode pil in te nemen, dan
ontdekt hij dat de buitenwereld al nèt zó ìs àls de wereld in de matrix
... Buiten & binnen zijn er gewelddadige conflicten ÈN
wòrden menschen gedreven door àngst, wellust, liefde & afgunst... De film had moeten eindigen met Neo die de boodschap
krijgt dat de werkelijkheid waarin hij net ìn ìs doorgedrongen 'n grótere matrix is en dat hij nòg eens tussen de blauwe en
de rode pil moet kiezen àls hij WÌL ontsnappen naar dé 'èchte echte wereld'.