33781Y21195319MomenteelRichten Zich Teveel Scholen

Q
NOG STEEDS OP HET INSTAMPEN VAN INFORMATIE! IN HET VERLEDEN HAD DAT ZIN, OMDAT INFORMATIE SCHAARS WAS EN ZELFS HET TRAGE STROOMPJE BESTAANDE INFORMATIE HERHAALDELIJK GEBLOKKEERD WERD DOOR DE CENSUUR? Als je in 1800 bv.
in een klein Mexicaans provinciestadje woonde, was het lastig om iets aan de weet te komen over de rest v/d wereld! Er was geen radio of tv, er waren geen dagbladen & geen openbare bibliotheken. Zèlfs àls je kòn lezen en toegang had tot een privébibliotheek was er niet veel meer te lezen dan romans & religieuze traktaten! 't Spaanse rijk censureerde alle plaatselijke gedrukte teksten heel streng & liet er hoogstens 'n klein aantal goedgekeurde publicaties van buitenàf dóór? In provinciestadjes in Rusland, India, Turkije of China was het al niet veel anders! 't Moderne schoolsysteem, waarin alle kinderen léren lézen & schrijven, èn een zekere basiskennis van aardrijkskunde, geschiedenis & biologie meekrijgen, was 'n enorme vooruitgang. Anders dan toen worden we i/d 21ste eeuw overspoeld met gigantische hoeveelheden informatie en zèlfs de censoren proberen díe niet allemaal tegen te houden zoals ooit 'overal' bij tijd en wijlen her en der?
Inplaats daarvan doen ze hun uiterste best òm desinformatie, nepnieuws/fakenews, te verspreiden of ons allen af te leiden met reclame vol futiliteiten! Als je in 'n Mexicaans provinciestadje woont & je hebt 'n smartphone, dan kun je vele mensenlevens lang, allerlei Wikipe-diapagina's blijven lezen, TED-talkshows bekijken & gratis onlinecursussen blijven volgen? Geen regering op aarde KÀN nú nog alle informatie tegenhouden die haar niet langer bevalt! Wèl is 't schrikbarend makkelijk om 't publiek te overspoelen met tegenstrijdige berichten ÈN afleidingsmanoeuvres! Overal ter wereld zijn mensen maar één klik verwijderd v/h laatste nieuws over 'n bombardement op Aleppo ofzo & 't razendsnel doorsmeltend poolijs, maar ook daarover zijn zoveel tegenstrijdige verhalen te vinden dàt je bijna niet meer WÉÉT wat je geloven moet of niet? Bovendien zijn talloze andere dingen óók met één klik onder handbereik, wat 't lastig maakt om je te concentreren, & als politieke of wetenschappelijke informatie té ingewikkeld lijkt, is 't verleidelijk òm dóór te surfen naar grappige katte-filmpjes, geroddel & gebroddel over filmsterren, toppopindustrie of porno enzo! In zó'n wereld is informatie wel 't laatste wat leraren zó hun leerlingen hoeven aan te bieden: daar hebben ze veelteveel van? Veel belangrijker is 't vermogen om info te interpreteren: de kunst òm 't verschil te zien tussen belangrijke & onbelangrijke info & vooral ook de kunst om allerlei stukjes info sámen te voegen tot 'n over-kóepelend wereldbeeld.
02 feb 2019 - bewerkt op 04 feb 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende