33937Y1221373 Als je geconfronteerd wordt met één
Q
OF
ANDER GROOT
VERHAAL EN JE WILT WETEN
OF HET ECHT IS OF VERZONNEN,
DAN IS ÉÉN VAN DE BELANGRIJKSTE VRAGEN:
KÀN dé centrale held van het verhaal ook lijden?
Als iemand je bijvoorbeeld het verhaal over de Poolse natie vertelt,
sta dàn even stil bij de vraag òf PÓLEN KÀN líjden! Adam Mickiewicz,
de grote romantische dichter en de vader van het moderne Poolse nationalisme,
gaf Polen de beroemde bijnaam 'de Christus der naties'. AM schreef dit in 1832,
tientallen jaren nadat Polen opgedeeld was door Rusland, Pruisen & Oostenrijk &
kort nadat de Poolse Opstand van 1830 genadeloos neergeslagen was door de zg.
Russen?! Híj verklaarde dat 't onmenselijk lijden van Polen 'n offer was uit naam v/d
gehele mensheid, vergelijkbaar met het offer van Christos, ÈN dat Polen net zoals de
christus HERRIJZEN zou úit de dóód!? In 'n beroemde passage schreef hij 't volgende:
POLEN ZEI [tot de volkeren van Europa]: 'WIE TOT MIJ ZAL KOMEN, ZAL VRIJHEID
ÈN GELIJKHEID SMAKEN, WANT ÌK BÈN VRÍJHEID!' Maar de koningen die dit hoorden waren diep
vanbinnen bang & ze kruisigden de Poolse natie & droegen díe ten grave met de kreet: 'WIJ HEBBEN
de Vrijheid gedood en begraven.' MAAR HUN KRETEN WAREN DWAASHEID! [...] WANT DE POOLSE NATIE
STIERF NÍET [...] Op de Derde Dag ZÀL de Zíel terugkeren in 't Lichaam & de Natie zal opstaan
& alle volkeren van Europa BEVRIJDEN v/d SLAVERNIJ!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende