Q&@ DAT IS NATUURLIJK DÉ OUWE NIEUWE TRUC DIE DE PERFIDE VERBETERAARS/VERANDERAARS ALLEN VOORSPIEGELEN MET HET OOG OP DE KOSTEN VAN KOLDERKIPPEN, RIPRUNDEREN, VREETVARKENS, GASBELLEN, LUCHTVERVUILERS, UITPUILERS & inpikkers. Goedkoper, beter, leuker, meer/minderaars, fijner, echter, nieuwer, mooier, groener, klaziger, pietiger, ruttiger, lubbersvanagt/wiegel e.d.! Politiek, ethiek & de 'gemeenten van Christos': wie ziet er nu door al die bomen nog 'n bos, de wei, 't strand, hei, rijstenbrij, hutspot: al met al - doe nú met ons mee of zak door de plee?! 'n Aantal HG-opstellen houdt zich expliciet met politiek & ethiek bezig, alle opstellen impliciet! Ook Gollwitzer is opgegroeid onder de traditie v/d lutherse tweerijkenleer. Anders dan de meeste hedendaagse lutherse Theo-logen in meerderheid dóen, verdédigt hij Luther niet bij voorbaat tegen alle rechtvaardige kritiek op die leer door Luther te isoleren v/d lutherse traditie. Luther is niet Machiavelli, constateert ook HG, maar hij durft vragen, of de door Luther bestreden "SCHWÄRMER" mis-schien i/h licht v/d 'opstanding' terècht kritischer tegenover politieke autoriteiten & methoden hebben gestaan dàn Luther? Luther is zo gezien dus ook niet onschuldig aan de neiging v/d kerken, die zijn naam dragen om alleen 't individuele perspectief v/h christelijk ethos te zien! "WAAR BLIJFT BIJ LUTHER EIGENLIJK DE GEMEENTE?", vraagt Helmut Gollwitzer & hij bedoelt de gemeente als 't medium voor de sociaal-ethische "WEISUNG" v/h Euangelie. Congeniaal aan BARTH schrijft HG dan over 'christusregering', ook i/d politieke wereld.... DÉZE wéreld ìs dé concréte plaats v/d gehoorzaamheid a/d Christus & zoals 't woordgetuigenis van christenen niet 'i/d taal van engelen' maar in MENSENTAAL verwerkelijk wordt, zo verwerkelijkt zich ook hun daadgetuigenis met lichamelijk-maatschappelijke middelen, in deelname zònder conformisme, in solidariteit zonder beginselloosheid. "IK WEET NIET VANTEVOREN, WAT DENKBAAR/ONDENKBAAR IS; de klank v/h bijbels gebod zegt mij, waaròm het míjn HÉÉR gáát; hóe ik èchter aan dat waarom het Hèm GÁÁT gehoorzaam KÀN zíjn, zal ik pas wéten, als ik i/h uur der beslissing sta doordat Híj ut MÍJ ZÀL LÁTEN wéten"! Hier wordt de pas afgesneden aan politieke, zo-genaamd realistische buitenwerkstelling v/h ethos v/d bijbel & tegelijk aan 'n wettische, a/d zaak vreemde interpretatie v/h gebod. Hier ligt ook de reden, dat HG bij 't gebruik v/d term 'spanning', als 't om christendom, ethiek & politiek gaat, vermoedt, dàt de zaak scheef gaat & de mensch op 'n wonderlijk eigenmachtige wijze bezig is om twee claims uit twee verschillende rijken te vermengen in 'n compro -mis, dat dan meestal ten koste gaat v/h "Gebod G ds", dat men immers al vantevoren als voor "'n ànder koninkrijk" bedoeld, al hééft krachteloos gemáákt. Blijkbaar is 't woord "spanning" in Duitsland nèt zó gelíefd bij christelijke politici als bij ons. ABC-wapens, rampen, honger, dorst, onrecht, leed, pijn, verdriet, ziekte, criminaliteit, bedrog, diefstal, inbraak, opzet, inteelt, dikdoenerij, generaals, politici & eerste hulp, rechters, advocaten, aandeelhouders, beleggingen, bedriegers, leugenaars, valsheid, domheid, zotheid, botheid, Geert W. & Thierry B., Pim F., Volkert v/d G., paus, pastoor, dominee, jehova's, mormonen, DJ Trumps & Poetins, Dutertes, Erdoganzen & de Oenen.