3401112 Ook latere generaties antropologen ...

BESTEEDDEN AANDACHT AAN DE SOCIALE
EN CULTURELE CONTEXT EN DOELEINDEN VAN CONSUMPTIEVE ACTIVITEITEN,
zij 't dat deze onderwerpen lange tijd overschaduwd werden door de interesse voor
arbeids- & bezitsverhoudingen? Die verschuiving was het gevolg van de toenemende
verbreiding van 't marktsysteem en de grotere nadruk op economische groei i/d zgn.
ONTWIKKELINGSLANDEN! Sahlins was in de jaren '70 de eerste die consumptie weer
bovenaan de onderzoeksagenda plaatste met zijn studie over de 'ORIGINAL AFFLUENT
SOCIETY', waarin hij aantoont dat veel jagers- & verzamelaarssamenlevingen minder tijd
staken in subsistentie-activiteiten en meer 'VRIJETIJDSBESTEDING' kenden dan men tot dan
toe dacht. In 'n latere studie laat hij bovendien zien hoe belangrijk symbolen zijn op 'n maat-
schappelijk terrein als economie, dat op 't eerste gezicht beheerst lijkt te worden door pragmatische
en materialistische motieven? De antropologische inzichten in economie en cultuur hadden lange tijd
weinig gevolgen voor de studie van consumptie in westerse samenlevingen. Pas nadat de antropoloog
Douglas & de econoom Isherwood in 1978 THE WORLD OF GOODS publiceerden, had er 'n ommekeer
plaats! 'n Toenemend aantal antropologen begon consumptiepatronen in moderne industriële samen-
levingen te bestuderen. De belangstelling van economen, tot wie de auteurs zich met name richtten,
bleef echter uit! In hun studie gebruiken D. & I. bestaande antropologische opvattingen voor 'n ver-
gelijkende analyse van consumptie in traditionele & industriële samenlevingen. Daarnaast beklem-
tonen ze 't belang van goederen voor 't initiëren & in stand houden van sociale relaties. Goederen
markeren de aard & intensiteit van verhoudingen tussen personen, groeperingen & samenlevin-
gen terwijl ze daarnaast de rol van goederen beklemtonen i/h zichtbaar maken van culturele
categorieën of 't creëren van 'n wereldbeeld. Lévi-Strauss parafraserend zeggen ze:
'Forget thàt commodities are good for eating, clothing, & shelter;
forget their usefulness & try instead the idea
thàt commodities are good for thinking;
treat them as a nonverbal medium
for the human creative faculty!'
VOOR HEN IS CONSUMPTIE
IN WEZEN ZINGEVING
{'TO MAKE SENSE'}! Met
andere woorden: myDi
ten voeten
uit!?

26 feb 2019 - bewerkt op 01 mrt 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende