34018KwestiesVanInterpretatieInvullenInzichtUitleg
Q&@
Ook Martin Buber heeft telkens weer gepleit voor goede verstandhouding met Arabische buren. Dat was al zo vóór zijn opgaan naar Yeroesjalayiem. 'OPGAAN' omdat emigratie naar Israel niet uitsluitend een geografische 'opgang' is naar een in de bergen gelegen Stad van Vrede. Maar ook en vooral omdat MB zelf in een spirituele opgang van het joodse volk geloofde als, wanneer en waar dan ook joden 'in Israel' hun eigen samenleving kunnen blijven opbouwen. Ook na zijn immigratie bleef 't zo dat hij zijn eigen 'opgang' interpreteerde als 'n dialogisch gebeuren. Vóór de oprichting van de joodse staat op 14 mei 1948 kwam hij op voor 'n binationale staat en na die stichting van de Staat bleef hij actief pleiten voor een dialoog met de Palestijnse bevolking. MB's concrete verbondenheid met 't joodse volk in TSION maar ook zijn engagement voor 't wèlzijn van de Palestijnse bevolking waren exemplarisch voor zijn dialogische verhouding met alle betroffenen. Voor MB is spiritualiteit geen privé-aangelegenheid; SPIRITUALITEIT SPEELT ZICH ÀF TUSSCHEN MEN-
SCHEN! De geest, het spirituele (der Geist) is TUSSCHEN (zwischen) de mensen, tussen 'ik' & 'jij', MANNELIJKER & VROUWELIJKER, of YIN & YANG, opvoeder & 'opvoedeling'. De ivoren toren spiritualiteit v/d mensch in eenzame beschouwing betekent voor MB 'n mislukte spiritualiteit. In zijn perspectief is 'n spiritueel mensch iemand die weet te antwoorden òp 'n "JIJ"! 't Is iemand die bruggen weet te gaan & blijven bouwen naar anderen mensen tóe, 'n ponti-fex i/d letterlijke zìn v/h woord?! De mens van de geest is een dialogaal ingesteld persoon: een werkelijk méde-Mensch! De mensch van de geest die 'jij' zegt, treedt úit de verbrokkeling, úit de verstrooiing van een zgn. veelheid van doelstellingen. 't Brengt je ziel tot eenheid in het 'jij'-zeggen. Dit uittreden úit de verbrokkeling is vlg. MB wat de Chinese denker Lao Tse 't "NIET-DOEN" noemt als verwerkelijking van de TAO, van het zúiver ZÍJN! In het 'jij'-zeggen vindt de mens van de geest de wereld niet, zoals de realisten zich dat indenken. Evenmin vindt de mens van de geest de wereld uit, zoals de idealisten wel 'ns denken. Ook gaat de man van de geest zich niet scheiden van de wereld of zich ermee versmelten. We ontmoeten de wereld eenvoudig in ons 'jij'-zeggen. Hij/zij/het vermag 't niet alleen om 'jij' te zeggen tot wat in de wereld is, maar ook om 'Jij' te zeggen (met hoofd-letter!) - en in te treden ìn de onvoorwaardelijke ontmoeting. IN DÉZE ONTMOETING KRIJGT ALLES ZÌN ÈN BETEKENIS! De ontmoeting met het eeuwige 'Jij' is geen verzinking in het Al, maar 'n diagonale ontmoeting waarin aanspreken & aangesproken worden blijven ònderschéiden! Dé wèrkelijkheid, DE GEEST, IS DIALOGISCH...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende