34018KwestiesVanInterpretatieInvullenInzichtUitleg

Q&@
Ook Martin Buber heeft telkens weer gepleit voor goede verstandhouding met Arabische buren. Dat was al zo vóór zijn opgaan naar Yeroesjalayiem. 'OPGAAN' omdat emigratie naar Israel niet uitsluitend een geografische 'opgang' is naar een in de bergen gelegen Stad van Vrede. Maar ook en vooral omdat MB zelf in een spirituele opgang van het joodse volk geloofde als, wanneer en waar dan ook joden 'in Israel' hun eigen samenleving kunnen blijven opbouwen. Ook na zijn immigratie bleef 't zo dat hij zijn eigen 'opgang' interpreteerde als 'n dialogisch gebeuren. Vóór de oprichting van de joodse staat op 14 mei 1948 kwam hij op voor 'n binationale staat en na die stichting van de Staat bleef hij actief pleiten voor een dialoog met de Palestijnse bevolking. MB's concrete verbondenheid met 't joodse volk in TSION maar ook zijn engagement voor 't wèlzijn van de Palestijnse bevolking waren exemplarisch voor zijn dialogische verhouding met alle betroffenen. Voor MB is spiritualiteit geen privé-aangelegenheid; SPIRITUALITEIT SPEELT ZICH ÀF TUSSCHEN MEN-
SCHEN! De geest, het spirituele (der Geist) is TUSSCHEN (zwischen) de mensen, tussen 'ik' & 'jij', MANNELIJKER & VROUWELIJKER, of YIN & YANG, opvoeder & 'opvoedeling'. De ivoren toren spiritualiteit v/d mensch in eenzame beschouwing betekent voor MB 'n mislukte spiritualiteit. In zijn perspectief is 'n spiritueel mensch iemand die weet te antwoorden òp 'n "JIJ"! 't Is iemand die bruggen weet te gaan & blijven bouwen naar anderen mensen tóe, 'n ponti-fex i/d letterlijke zìn v/h woord?! De mens van de geest is een dialogaal ingesteld persoon: een werkelijk méde-Mensch! De mensch van de geest die 'jij' zegt, treedt úit de verbrokkeling, úit de verstrooiing van een zgn. veelheid van doelstellingen. 't Brengt je ziel tot eenheid in het 'jij'-zeggen. Dit uittreden úit de verbrokkeling is vlg. MB wat de Chinese denker Lao Tse 't "NIET-DOEN" noemt als verwerkelijking van de TAO, van het zúiver ZÍJN! In het 'jij'-zeggen vindt de mens van de geest de wereld niet, zoals de realisten zich dat indenken. Evenmin vindt de mens van de geest de wereld uit, zoals de idealisten wel 'ns denken. Ook gaat de man van de geest zich niet scheiden van de wereld of zich ermee versmelten. We ontmoeten de wereld eenvoudig in ons 'jij'-zeggen. Hij/zij/het vermag 't niet alleen om 'jij' te zeggen tot wat in de wereld is, maar ook om 'Jij' te zeggen (met hoofd-letter!) - en in te treden ìn de onvoorwaardelijke ontmoeting. IN DÉZE ONTMOETING KRIJGT ALLES ZÌN ÈN BETEKENIS! De ontmoeting met het eeuwige 'Jij' is geen verzinking in het Al, maar 'n diagonale ontmoeting waarin aanspreken & aangesproken worden blijven ònderschéiden! Dé wèrkelijkheid, DE GEEST, IS DIALOGISCH...
27 feb 2019 - bewerkt op 03 mrt 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende