34284 B27 I/d meeste teksten is het materiaal in
Q&@
TIN.TIR=BABIL
IN TWEE KOLOMMEN GEPRESENTEERD:
AAN DE LINKERKANT DE EPITHETA OF TEMPELNAMEN
[MEESTAL IN HET SUMERISCH] EN AAN DE RECHTERKANT VERTALINGEN IN HET AKKADISCH
OF DE EQUIVALENTEN IN DE DAGELIJKSE SPREEKTAAL. De bedoeling van de tekst was zonder twijfel
Babylon te verheerlijken als belangrijkste religieus centrum. 'n Gelijkaardige teneur treffen we aan in de zgn.
Weidnerkroniek waar in de vorm van een brief verteld wordt over ds weldaden die vroegere koningen mochten
ondervinden omdat ze offerden aan MARDUK in ESAGIL. Samen met Babylon
steeg ook de positie van Marduk in de hiërarchie
van het Mesopotamische
pantheon.
Terwijl de voordien
onbetekenende en lokale Mesopotamische god
MARDUK in de Oud-Babylonische periode onder de 'grote góden' opgenomen werd, groeide hij in de Midden-Babylonische
periode uit tot 't autocratische & onbetwiste hoofd van het Mesopotamisch Pantheon. Een duidelijke aanwijzing voor MARDUKS
Status in de Oud- Babylonische periode is de proloog v/d codex Hammurapi volgens dewelke Anu en Enlil MARDUK bekleedden
met de Òpperheerschappij over de menschen en hem zo groot maakten tussen de Igigi-goden. MARDUK verkreeg hier dus
niet het hoogste gezag over de goden, maar over de mensen en hij werd niet boven de Igigi-goden, maar tùssen hen (als
hun gelijke) aangesteld. In de Midden-Babylonische periode daarentegen
trad een MARDUK naar voren die duidelijk als
hoofd v/d goden beschouwd werd.
In vergelijking
met de vroegere leiders v/d Mesopotamische godenschaar, Anu & Enlil,
was Marduk veeleer 'n autocraat? Terwijl Enlil, afkomstig uit NIPPUR, 'n stad met hoge religieuze status zonder politieke macht,
evenwel veeleer 'n soort voorzitter van 'n SUMERISCHE godenraad was, die door overleg tot 'n soort van consensusbeslissing kwam, oefende Marduk zijn absolute macht over de godenwereld als alleenheerser uit! 't Is waarschijnlijk 'n afspiegeling v/d positie v/d autocratische koningen uit 't tweede millennium v.C. ten opzichte v/d meer beperkte rol
die de SUMERISCHE stadsvorsten i/h derde
millennium v.C. speelden.
't Àllerbeste voorbeeld
van Marduks veranderde positie is 't zgn. Enūma Elish ('Zoals Daarboven'
of 'Tat Tvam Asi'?) naar de eerste twee woorden van de tekst. 't Verhaal behandelt de eerste goden van Mesopotamië,
de verwekking van Marduk, plannen v/d oudste goden om de nieuwe goden òm te brengen
& tenslotte de strijd van Marduk tegen de oudere goden & zijn overwinning.
Uit 't lichaam v/d overwonnen Tiamat schiep Marduk
hemel & aarde: de tekst eindigt met de lofzang
op Marduk waarin hem 50
erenamen werden
toegekend.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende