34299 B29 Voor een meer exacte datering wordt het
Q&@
ENUMA ELIS
meestal inverbandgebracht
met de regering van NEVUCHADNETSAR I & dan vooral ook
met zijn geslaagde veldtocht tegen ELAM & als gevolg daarvan de terugkeer naar Babylon
van Marduks cultusbeeld dat op het einde van de Kassitische periode
úit Babylon meegenomen was?
De impact van deze periode
uit de Babylonische geschiedenis kan moeilijk overschat worden: de róóf
v/h cultusbeeld was niets minder dan 'n nationale ràmp! Want het betekende
dat Marduk zijn onderdanen i/d stéék gelaten had èn dat ze, van goddelijke
bescherming verstoken, nu aan hun lòt
óvergelaten waren.
Ook op cultisch gebied had het grote gevolgen:
niet alleen konden de dagelijkse veréringen zó nú nietmeer
plaatsvinden, maar ook het belangrijke NIEUWJAARSFEEST waarbij dit cultusbeeld
in processie úit de Stad méégedragen werd, enkele dagen i/d Nieuwjaarstèmpel búiten
de stadsomwalling verbleef & daarna met een Feestelijke Òptocht opnieuw naar
de hoofdtempel ESAGIL begeleid werd, was om evidente redenen totaal
onmogelijk geworden?!!! In combinatie met de chaotische politieke
situatie móet dàt 't zèlfvertrouwen v/d Babyloniërs 'n serieuze
knauw toegebracht hebben!
De terùgkeer van Marduk
enkele decennia later moet om dezelfde reden
'n enorme opsteker zijn geweest & hoogstwaarschijnlijk
kun je de tóevloed van literatuur over Marduks protagonistenrol in het
Mesopotamisch pantheon mèt DÉZE voor de
Babyloniërs heuglijke gebeurtenis
in verbànd
brèngen.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende