35153hk'62 Àls De Door Bijbelse Symbooltaal Stèrk
Q&@
beïnvloede bekorings-, verzoekings- & verleidingsverhalen
àl 'n historische kern hebben, dàn toch ten minste die maar àl té góed te begríjpen verzoeking,
waartoe èlk v/d drie te herleiden is: de diabolische bekoring v/h Politiek Populistisch Messianisme?!
'n Verzoeking, die YESJ niet slechts in dit verhaal, maar in z'n héle openbare optreden - & waarschijnlijk óók
met 't "satanswoord" tegen SJIM'ON PETROS - consequent hééft wéérstáán!? Hij bleef zich tùssen de fronten
bewégen en liet zich door geen enkele groep ìnpalmen en tot 'Kóning' of 'Léider' maken: hij wilde in elk geval
níet vóórúitgrijpen òp 't "G dsrijk", & 't naderbij dwìngen! Mogelijkerwijs neemt hij in 't ietwat duistere woord
over 't 'zich met geweld baanbreken' v/h 'koninkrijk der hemelen', waar gewèldenaars naar grijpen, uitdrukkelijk
afstand v/d zelotische revolutiebeweging(en)? Mogelijk getuigen ook de uitnodiging om geduldig te wachten op
'g ds uur' i/d gelijkenis v/h als vanzelf groeiende záád, nèt zoals de waarschuwing tegen vàlse profeten, van 'n
antizelotische polemiek! Déze wàs immers voor de euangelisten ná 70 AD, hèt jaar v/d catastrofe, rijkelijk óver-
bódig geworden?! De Romeinen, die zich niet bekommerden om de religieuze geschillen onder de joden, maar al
deze volksbewegingen wèl argwanend bekeken, moeten ook YESJ politiek verdàcht gevonden hebben als 'n zó-
veelste onruststoker & 'n potentieel revolutionair!? De joodse aanklacht voor de wrede PontPila was begrijpelijk,
schijnbaar gegrònd & toch was hij uiteindelijk uiterst tendentieus & zeer vàls, zoals de euangelies unaniem be-
nádrukken. Yesjoe werd veróórdeeld àls politiek revolutionair - maar hij wàs 't níet! Zònder enig VERWÉÉR hàd
híj zich immers uitgeleverd aan z'n vijanden? Op dìt punt is deugdelijk onderzoek 't nu wel ééns: YESJ doet zich
nergens vóór àls hèt HÓÓFD van 'n politieke samenzweringsbeweging, hij spreekt nergens op 'n zelotische wijze
over dé Masjiach-Kóning die àlle víjanden van Israël verpletteren zàl, òf over de wéreldhéérschappíj v/h Vòlk Is-
raël?! In àlle euangelies blijft hij naar vóren kómen àls 'n òngewápende zwèrvende prediker, een charismatische
genézer, die géén Wònden Sláát maar HÉÉLT! Die nóód lénigt & niet misbruikt voor politieke doeleinden:
die dus géén militaire Stríjd predikt, maar 'G ds genade & vergeving'
vóór àllen? Zèlfs zijn sociale kritiek, die je herinnert aan
de oudtestamentische profeten, wòrtelt níet in 'n
sociaal-politiek programma, maar komt
voort uit zijn nieuwe
verstaan van G d
& mènsch.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende