OF HET NU HISTORISCH IS OF NIET,
HET VERHAAL V/D
Intocht in Yeroesjalayiem op 'n ezelin karakteriseert hem héél precíes?
Híj berijdt níet het witte paard van dé Óverwìnnaar, hèt Symbóól van 'n Héérser, maar 't rijdier v/d àrmen
& machtelozen! Aansluitend vinden we bij de synoptici de
TEMPELREINIGING. Dit verhaal is, nèt àls 't
verhaal v/d intocht, ietwat stèrker aangezet door MAT & YOCH in vergelijking met MARK, & reeds door MAT
hoogstwaarschijnlijk óverdréven uit aanschouwelijke vertèlkunst? 't Voorval zèlf kàn moeilijk de afmetingen
hebben gehàd vàn 'n tumultueuze situatie, aangezien dàt zéker geleid zou hebben tot een ingrijpen van de
Tempelpolitie èn de Romeinse troepen in de burcht ANTONIA i/d noordwestelijke hoek v/d VOORHOF van de
Tempel! Maar wat de historische kèrn van dit verhaal ook geweest ìs - de historiciteit wordt met onvoldoende
argumenten in twijfel getrokken door sommige exegeten -, volgens de bronnen gaat het niet om een typisch
zelotische daad. 't Gáát niet om 'n zuivere gewelddaad of 'n openlijk gepland oproer. YESJ beoogde hier niet
een definitieve verdrijving van alle handelaren, de inbezitneming v/d Tèmpel of 'n Níeuwe Tèmpel- & Priester-
organisatie i/d zin v/d zeloten. Wèl stelde hij hiermee, in 'n bewuste impulsieve provocatie, een symbolische
DÁÁD: 't wàs 'n Profetisch Téken, 'n demonstratieve veroordeling v/d hele santenkraam & de daarvan rijkelijk
profiterende religieuze leiders! Hij komt òp voor de heiligheid van déze Plááts (MAKOM/'Mokum' àls 'n plaats
van gebèd/meditatie? Zíjn veroordeling - misschien verbonden met 'n dreigende uitspraak tégen de tempel of
slechts 'n belofte voor de heidenen - mogen we niet bagatelliseren! Mèt déze daad heeft híj de tempelleiders &
de bij de bedevaartindustrie financieel belanghebbende kringen ongetwijfeld op gedùrfde wijze uitgedaagd?!!!
Ook hieruit blijkt dat Yesjoe géén elitaire man was v/h establishment: alles wat we bij onze eerste gedachte-
gang al gezien HÈBBEN, blíjft van kràcht! Yesj was géén conformist, géén apologeet v/d gegeven situatie, en
geen verdediger van rust & orde! Híj dáágde mènschen úit tot 'n kéuze. In díe zìn bracht hij 't zwaard: niet 'n
'vrede', maar "Strijd", onder bepaalde omstandigheden zelfs binnen families! Híj plaatst fundamentele
vraag-tekens bij 't sociaalreligieus systeem, de bestaande ordening v/d joodse
Wèt & de Tèmpel. Zéker in zoverre, hàd zijn boodschap
politieke consequenties. Zie Erika/Vledder,
Elat/Aqaba, Al Quds/Petra,
MA'AN/Amman....