Q&@ VAN BELASTINGBETALING: GEEF DE KEIZER WAT VAN DE KEIZER IS, MAAR GEEF HEM NIET WAT VAN 'g d' is?! Geen proclamatie van een nationale bevrijdingsoorlog: hij liet zich door bedenkelijke collaborateurs uitnodigen voor de maaltijd en stelde de waarschijnlijk nog meer dan de heidenen gehate Samaritaanse volksvijand zelfs ten voorbeeld!? Geen propaganda voor de klassenstrijd: hij deelde de mènschen níet ìn vlg. 't schema van vriend en vijand, kinderen van het licht en kinderen van de duisternis, zoals veel militanten van zijn tijd! Géén sociaalrevolutionair afzien van consumptie: Yesjoe genoot in 'n tijd van politieke onderdrukking & sociale nood van feestelijke maaltijden. Géén opheffing v/d wet omwille van 'n revolutie: híj wilde alleen hèlpen, hélen, RÈDDEN, & niet 't volk 'gelukkig maken' vlg. de wìl van ènkelingen. Éérst 't 'G dsrijk der hémelen', & àl 't àndere zal ons gegeven worden als toegift?! Zó gaat bij Yesj strenge kritiek op de màchthebbers, die hùn macht meedogenloos misbruiken, gepaard met 'n uitnodiging: niet tot de moord op alle tirannen, maar tot dienstbaarheid! Zíjn boodschap culmineert níet in 'n oproep om de betere toekomst àf te dwingen met geweld: wie naar 't zwaard grijpt, zal door 't zwaard omkomen! Maar hij fundeert zijn oproep op 't Àfzien van Gewèld: de boze niet weerstaan, goeddoen die ons haten, 'n zégen voor hen die ons vervloeken en bidden voor hen die ons vervolgen? Dìt ÀLLES met 't oog op 't 'komend hemels g dsrijk op aarde', van waaruit àl 't bestaande, alle maatschappelijke ordeningen, instituten, structuren, maar ook elk onderscheid tussen machtigen en de machtelozen, rijken en armen bij voorbaat al uiterst betrekkelijk lijkt en waarvan de normen nu alvast dienen te worden toegepast! Hàd YESJ in 't oude Palestina 'n radicale landhervorming of ruilverkaveling doorgevoerd, dan was hij nú allang vergéten geweest? Had hij net als de revolutionairen@Jerusalem in 't jaar 66 't Stadsarchief in de fik gestoken, of, had hij net als twee jaar later de leider v/d revolutie i/d hoofdstad, Bar GIORA, de algemene vrijlating van joodse slaven afgekondigd, dan was het - net als ook de heroïsche slavenbevrijder Spartacus met zíjn 70.000 slaven en de 7000 kruisigingen aan de Via APPIA - 'n incident gebleven. De revolutie van Yesjoe daarentegen was - als we dat prikkelende woord met z'n vele betekenissen al gebruiken willen - in 'n waarachtige & nog nader te omschrijven zin erg radicaal en heeft daardoor de hele wereld blijvend (voorgoed?) veranderd! Déze òmwenteling ging haar alternatieven te bóven: iedere & alle 'gevestigde orde' versus sociaalpolitieke populistische revolutie, conformisme versus nonconformisme! Je kunt het ook al zó zeggen: híj wàs méér revolutionair dàn de revolutionairen! We komen erop terug zoals gewoonlijk bij tijd van leven en beven: zie 't ook ter bijna eeuwige illustratie in 't bombarderen van bv. Guernica, Rotterdam, London, Dresden, de kampen Erika/Erica, Vledder, Westerbork, Vught, Amersfoort, Auschwitz e.d. mèt alle burgeroorlogen, moordpartijen, massagraven, natuur- en cultuurrampen, Afrika, Azië, Amerika èn talloze andere (straf)kolonies? Fascisme, 't nationaalsocialisme, de 'gemene besten', haatculturen, arbeids- & strafkampen, genocidepolitiek op alle continenten, racisme, superioriteitsfanaten, Poetin- & Trumpismemuren, -mijnenvelden, -schuttersputjesshit...