INPLAATS VAN VERNIETIGING VAN VIJANDEN
LIEFDE OOK VOOR HÈN! INPLAATS VAN TERUGSLAAN ONVOORWAARDELIJKE VERGEVING!
INPLAATS VAN TOEPASSING VAN GEWELD BEREIDHEID TOT LIJDEN! Inplaats van haat- & wraakgezangen
zaligprijzing v/d vreedzamen?! De allereerste zg. 'christenen' volgden tijdens de grote joodse opstand het spóór
van Yehosjoea haNotsri? Tóen de óórlog úitbrak, maakten zíj géén gemene zaak met de zelotische populistische
revolutionairen, maar vluchtten uit Yeroesjalayiem naar PELLA aan de andere zijde van de Yardeenrivier & bij 'n
tweede grote opstand onder Bar KOCHBA werden ook zij fanatiek vervolgd. De Romeinen zijn echter opvallend
genoeg tòt aan de vervolging onder NERO niet tegen hèn opgetreden. YESJ heeft dus geen politieksociaal revo-
lutie verlangd nòch op gang gebracht. De door hèm op gàng gebrachte opstand wàs 'n
geweldloze revolutie,
'n ÌNNERLIJKE & 'verborgen' revolutie, vanuit 't centrum van de persoon, vanuit 't hàrt v/d mènsch náár onze
maatschappij tóe?! Níet alleen maar blijven doorgaan op de gebaande wegen, maar 'n radicale verandering in
ons denken, voelen, doen & reflecteren, 'n radicale òmkeer v/d mènsch (Grieks: METANOIA) ~ wèg vàn ons
egotisme, náár onze G d (als 'vader & moeder'
èn onze medemens tóe!? De wezenlijke vreemde machten
waarvan de mens bevrijd moet worden, zijn niet de vijandelijke wereldmachten, maar de machten van het
Kwáád: háát, òngerèchtigheid, ònvréde, gewèld, ònoprechtheid van léven, 't menselijk egoîsme in het al-
gemeen, & óók líjden, zíekte & dóód! Daarvoor is 'n veranderd bewùstzijn NÓDIG: 'n níeuw dènken & 'n
ander scala van waarden?! 'n Overwinning op/vàn het kwaad, dat niet slechts in 't Systeem, in de totaal
verouderde structuren schuilt, maar ìn de mèns zèlf?! 'n Innerlijke vrijheid, die vóert náár 't vríj-zíjn
van machten van búiten. 'n Verandering v/d maatschappij dóór veràndering
van de ènkeling!!! Àls dat allemaal wáár is, kòmt niettemin
de vraag naar voren: ìs déze Yesj dàn uiteindelijk niet tòch
'n vertegenwoordiger v/d gedachte aan 'n zich
terugtrekken úit of àfschermen vàn de wéreld,
AAN 'N INNERLIJKHEID die zich
vèrre houdt v/d wéreld, aan 'n
soort van 'kloosterachtig'
ascetisme èn
àbcentisme?