35169HK69 MaarAlKrijg Je GeenInzicht InYesj'Psyche
UIT DIE VIER 'EUANGELIES' -
HÙN INTERESSE LIGT BLIJKBAAR 'ELDERS' -
tòch laten ze 'n duidelijk gedrag zien, dat vlg. toenmalige gedragspatronen
níet ècht als 'normaal' aangeduid kàn worden?! Voor zijn levensonderhoud doet Yesj niets:
er wordt niet verteld dat hij (z)'n beroep úitoefent!? Vlg. die EUANGELISCHE berichten wordt hij
door 'vrienden' ondersteund; & 'n kring van vrouwen 'zorgt voor hem'? Klaarblijkelijk hoeft hij zich
geen zorgen te maken over 'n 'eigen gezin', zoals toch meestal ebruikelijk! Hij was, als we niet zómaar
wat gedachten i/d euangelies LÈGGEN, nèt zoals Yochanan de Dóper vóór hem & Sja'oel Paulos na hem,
'ongetrouwd'? 't Ongehuwd-zijn van 'n volwassen jood was in dìt Vòlk, waarvoor 't huwelijk 'n plicht was,
eigenlijk opgevat als 'n 'vruchtbaarheidsgebòd van hùn G d', ongewoon èn provocerend hóewèl, zoals we
nog zullen zien, niet totaal ònbekènd! Als 't àlléén door Mat overgeleverde woord over de 'eunuch omwille
van het 'koninkrijk der hemelen' authentiek ìs, zou 't ook begeren moeten worden als 'n rechtvaardiging
voor hemzelf? 'n Argument voor 't celibaat is Yesjoea's ongehuwd-zijn natuurlijk niet! Er wordt immers
voor de leerlingen géén gebod uitgesproken, maar integendeel zelfs op die éne & enige plaats bij Mat
tegelijk óók nádruk gelègd op de vrijwìlligheid vàn dit verzáken: wie 't vàtten kàn, vàtte het. Toch
kan vooral 't ongehuwd zijn van Yesj mèt àl 't àndere sámen duidelijk maken, dat men alleen nog
maar tegen de teksten ìn van hèm 'n burgerlijke pastoorachtige moraalridder kan maken, zoals
de liberale exegeten hebben geprobeerd i/d 19e eeuw. Óók in dìt opzicht was Yesj ànders. Had
hij niet tòch íets van 'n asceet die de wéreld òntvlùcht, iets van 'n dwéper & bijna van 'n nàr?
Hebben àl die Jesusfreaks & Jezusgekken uit de geschiedenis & juist ook de monniken, as-
céten & òrdeléden zich niet met 'n bijzonder RÈCHT op hèm beroepen? En toch moeten
we zeggen: Yesj wàs 'géén ascetische mònnik', die in geestelijke & zo mogelijk
ook geografische emigratie, in ervreemding v/d wéreld,
naar volmaaktheid streefde... En ook dàt is
geen anachronistische
conclusie.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende