35178hk In vergelijking met Yoh de Dop kreeg Yesj
Q&@
HET (ongetwijfeld
historische, maar niet
terechte) VERWIJT TE HOREN
DAT HÍJ 'N 'véélvraat' & 'n 'zuiplap' WAS!
't Húwelijk was voor hèm níet iets verontreinigends,
maar was de wìl v/d Schèpper die men moest eerbiedigen!
Híj legde niemand de Wèt van 't celibaat òp; 't Àfzien v/h Huwelijk was bij hem 'n vrijwillige DÁÁD:
'n individuele uitzondering, géén régel voor dé leerlingen! En ook 't afstand doen van materieel bezìt
was níet noodzákelijk voor 'de návolging'! In vergelijking met de nogal sombere LÉÉR van Qumran &
de strenge oproep tot boetedoening van zijn 'neef' YOCH was Yesjoea's boodschap in tàl van opzichten
vreugdevol èn bevríjdend! 5. OOK GEEN HIËRARCHISCHE ORDENING: de Essenen kenden 'n gestrenge
ìndeling in 4 standen of 'klassen', die scherp van elkaar gescheiden waren; priesters - levieten - léken èn
kandidaten? Íeder láter ingetreden lìd stond ook in allerlei kleinigheden onder de al eerder ingetredenen...
Íeder móest de bevélen van oversten, die de gemeenschap leidden, strikt òpvòlgen! Ook de gemeenschap
van Qumran was streng geordend naar diezelfde 4 klassen! Zowel bij beraadslagingen, waarin
bij alle groepen een priester aanwezig móest zijn, als bij het eten móest deze hiërarchie
in àcht genomen worden! Zèlfs bij de maaltijd v/d Héér blijkt
de bevoorrechte positie van de priesters?!
De gehoorzaamheid v/d mìnderen
tegenover hun meerderen WÈRD
streng ìngescherpt &
met harde straffen
gesanctioneerd!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende