ONVERMIJDELIJK,
de latere anachoretisch-
monastieke traditie kàn zich
in haar lòsmaking van de wereld
en in de vorm en organisatie van haar levensstijl
dan wellicht beroepen op de 'monnikengemeenschap' van Qumran,
maar NÁUWELIJKS op Yehosjoea haNotsri! Híj verlangde immers géén uitwendige of innerlijke emigratie?
De zogenaamde CONSILIA EVANGELICA als levensvorm - het afstand doen van je bezit ten behoeve van de
gemeenschap ('armoede'
, 't celibaat ('kuisheid'
, & de onvoorwaardelijke onderwerping aan de wil van hun
Óverste ('gehoorzaamheid'
, gegarandeerd door geloften (éden) - vond je naar 't schijnt dus wel in Qumran
(e.d.), maar níet bij de leerlingen van Yesjoea? Voor iedere christelijke ordegemeenschap zal het meer nog
dan vroeger, toen deze samenhangen & onderscheidingen minder bekend waren, een vráág moeten zijn òp
wíe zíj zich meer kunnen beroepen: op "QUMRAN" òf op Yesjoe?! Voor gemeenschappen & basisgroepen van
allerlei aard, die 'n bijzondere inzet beogen ìn díe géést van Yesj, & níet van Qumran,
is zeker ook vandaag de myDidag plaats binnen 't christendom!?
Die serieuze & vrome asceten v/h 'klooster' van Q. móeten haast
wel vàn YESJ gehoord hebben, of in elk geval van zijn kruisiging! Zíj die voor de éindtijd vlg. de aankondigin-
gen van profeten zèlfs twéé 'messiassen' verwachtten - 'n priesterlijke & 'n koninklijke, 'n geestelijke
& 'n zg. wereldlijke leider 'van de Heilsgemeente' -, zij, die in hùn régel reeds
de Tafelschikking voor de Messiaanse Maaltijd vastgelegd
hadden, hebben misschien voor Yesj
'de wèg bereid', maar
uiteindelijk gingen ze
aan hem
voorbij?