35216HK82/4 Compromis? De politiek-sociale revolu-
TIONAIREN
ÈN DE ZICH TERUGTREKKENDE
CELIBATAIRE EXTREMISTEN NEMEN
DE HEERSCHAPPIJ VAN GOD CONSEQUENT SERIEUS?
Hùn radicalisme bestaat in deze tòt aan de RADIX, de wòrtel,
gaande ònverbiddelijke wìl tot consequentie, tot héélheid & òngedééldheid!
Zíj willen aldus 'n zuivere, ondubbelzinnige oplossing: wereldrevolutie òf wereldvlùcht?
Tegenover die ondubbelzinnige oplossing lijkt er inderdaad lijkt er inderdaad slechts dubbelzinnigheid
mogelijk: hàlfheid, 't volgen van 2 sporen, 'n tactisch laveren tussen de gevestigde orde èn de radicálen?
'n Dubbelzinnigheid die ervan afziet om de waarheid ònvoorwáárdelijk trouw te blijven, 't léven vòrm te
geven vlg. één maatstaf & wèrkelijke volmááktheid te bereiken! DE VRÓMEN? De wèg dus van de
gelukkige inconsequentie, v/d legale harmonisering, v/h diplomatiek vergelíjk, v/h moreel compromis...
COMPROMITTERE = samen belóven, óveréénkomen. Móet de mènsch noodgedwongen niet tot 'n
vergelijk zien te komen tùssen 't ònvoorwaardelijke, goddelijke GEBÒD èn z'n concréte situatie? Bestaat
er niet 'n dwang v/d verhoudingen? Ìs politíek - i/h groot zowel als i/h klein - niet de kùnst v/h mógelijke?
Gij zùlt... natuurlijk - maar bìnnen de grenzen van 't mógelijke! Is dàt niet dé wèg vàn Yehosjoea?
Dé Wèg v/h morele compromis: dàt is de weg v/d Farizeeën! Men heeft hun alternatief slèchter voorgesteld
dàn het wàs! Dàt gebeurde al i/d euangelies, waar de farizeeërs, vanuit 't perspectief v/d latere polemiek,
nogal ongenuanceerd worden afgebeeld als vertegenwoordigers v/d hypocrisie, als 'huichelaars'?!! Dàt hàd
z'n redenen. De farizeeërs hadden als Énige Partíj de grote revolutie tegen de Romeinen overleefd, die zo-
wèl 't establishment àls de radicalen van politieke & apolitieke signatuur hadden wèggevaagd. 't Farizeïsme
WÈRD de basis v/d daaropvolgend talmoedische (& ook huidige orthodoxe) jodendom. 't Farizeïsme bleef
zó dus óver als Énige Jóódse tegenstander v/d nog piepjonge 'christenheid'? Dàt vond z'n neerslag
i/d ná 70 geschreven euangelies. De Farizeeën worden daarentegen bovenmate geprezen door
Flavius YOSEPHUS - zelfs tot in zijn naam tóe 'n blijvend LÉVEND voorbeeld
v/h compromis -, die met z'n latere pro-joodse werk
De Oude Geschiedenis van de Jóden
zijn pro-Romeinse werk De
Jóódse Oorlog wilde
compenseren.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende