35239hk91 95Kilo 167cm; Geen Vastenascetisme ....?
TERWIJL Yochanan DE DOPER
'niet àt of drònk', eet & drinkt Yesj wèl -
het genoemde verwijt over 'vreten & zuipen'
hangt samen met het vasten?! Dàt Yesjoe het verplichte vasten
op Gróte Verzoendag & andere boetedagen niet zou hebben gehouden,
wordt hèm nèrgens verwéten. Maar het vrijwillige privévasten, dat behalve door de Farizeeën
blijkbaar ook door de leerlingen van Yochanan gehouden werd, heeft hij niet beoefend: de bruiloftsgasten
kunnen immers niet vasten, 'zolang de bruidegom bij hen is'?! Dit raadselachtige woord betekent: 't is nú
een tijd van vreugde en níet van vàsten; het vàsten wòrdt dááròm féésten, òmdàt het verwachte feest v/d
'Éindtijd' rééds begìnt? Pòllens nog àn toe! Peu nerveu! Met zó'n léér moest Yesjoea opnieuw in hoge mate
aanstoot geven?! Klaarblijkelijk had hij níet véél òp met dìt soort van boetedoening, ontzegging, zelfkastij-
ding om 'G ds genade te verkrijgen' & 'verdiensten te WÌNNEN'!? 'n Openlijke aanval dus op de 'overtollige
goede werken', de opera SUPEREROGATORIA, die Yehosjoeah i/d parabel v/d farizeeër & de tollenaar
in feite neerzet als iets wat níet 'rechtvaardigt'!
Dùs óók geen angstvallige sjabbatsheiliging?
Meer nog dan van andere wetsovertredingen
zijn híer bewíjzen van? Hèt klassieke voorbeeld: Yesj hééft
dúidelijk de zgn. "SJABBATSRUST GESCHONDEN"! Niet alleen heeft hij 't korenaren plukken van zijn leer-
lingen op de Rùst-dag gedùld, maar híj heeft óók herhaaldelijk
'genézingen verricht op de sjabbatdag'?!
Daarmee schond hij 't GEBÒD
dat i/d joodse vroomheidsoefeningenpraktijk
óók nú nòg stééds 't méést gevóelig ligt èn dat destijds
zówèl door 't Tempelestablishment àls door de zelóten, de Essenen & de zg. 'Qumranmonniken'
beslist wel verdedigd werd: hèt onderscheidingstéken vàn Israël tegenover
de wereld van dé afgodische héidenen!!!!!
En híj dééd dàt níet slechts bij lévensgevaar,
maar óók als hij makkelijk anders had gekùnd? Niet één van
zijn genézingen had niet nèt zó góed de vòlgende DÀG kunnen worden verricht?! Ook hier heeft YESJ géén
belangstelling voor strènger of rúimer interpretaties, voor 't "ÀLS" & "MÁÁR" v/d casuïstiek. Er worden niet
slechts uitzonderingen op de régel tóegestáán, maar die regel zèlf wordt 'in twijfel getrokken'! Híj kent de
Mèns 'n principiële vrijheid toe in 't ongetwijfeld authentieke woord: de sabbat ìs er òmwìlle van de mens &
níet de mènsch omwille v/d sjabbat! Voor joodse oren moet een dergelijke uitspraak
in Hóge Máte lasterlijk geweest zijn.
Wànt dé wékelijkse sjabbat
wàs dé êredienst bij úitstek: de sabbat
is er niet voor de mènsch maar voor "G d", die haar naar de joodse
opvatting van die tijd 'in de hémel sámen
met àl z'n engelen ook met
rituele nauwgezetheid
onderhoudt'?!!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende