GRONDGEDACHTE
VAN
YESJ, of de
záák waar 't Yesjoe om gìng met zijn verkondiging van 't komend G dsrijk,
nog zin heeft: in 'n volledig veranderde ervaringshorizon van 'n mensheid,
die principieel heeft aanvaard dat de wereldgeschiedenis, althans voorlopig, verdergaat?!
Met goede reden zou je ook positief kunnen vragen: hoe komt 't eigenlijk dat de boodschap van Yesjoea over zijn dood
& 't niet-ingetreden einde heen zó vitáál gebleven is, en dat zijn boodschap DÁÁRNÁ pas ècht in beweging is gekomen!?
Dat heeft inderdaad te maken met zijn dood, die 'n héél bepááld einde was. Maar toch ook met zijn léven èn LÉÉR: een nieuwe differentiëring is hier op haar plaats! Tussen verleden, heden & toekomst ligt ons tijdelijk hier & nu tussen seks, drugs & rock-
and-roll: strevend & razend chaotisch??
Juist tegen de achtergrond van de nabijheidsverwachting geldt de polariteit van hèt 'nog niet' & 't 'tòch àl':
hoewel 't G dsrijk nu al met al nog duidelijk iets toekomstigs is, oefent 't door Yehosjoea nú àl zijn macht úit!
De toekomstwoorden van Yesj ("er ìs: G ds hùlp", mogen niet verstaan worden als apocalyptische informatie?
't Zíjn eschatologische belòften! Geen spreken dus over het toekomstig Ríjk van G d zonder consequenties
voor de maatschappij van nu! Maar omgekeerd ook geen spreken
over het nu & z'n problemen zonder 't uitzicht òp de
bepalende absolute toekomst? Want wie vlg.
YESJ spreken wìl over de
toekomst, móet wel over
het heden spreken
en omgekeerd?