35290hk112Aan de urgentie van dìt appèl is ondanks
DE WEGGEZONKEN
APOCALYPTISCHE HORIZON
NIETS VERANDERD! Die ÒMKÉÉR dringt zich ook nú & hier
nog steeds gebiedend òp: DÌT NÍEUWE DÈNKEN ÈN HÀNDELEN
ÌS DRÌNGEND VERÉIST!
't Gaat hier om iets definitiefs?
'n Hèrinterpretátie van het léven, een Níeuwe Lévensìnstelling,
'n nieuw leven als zodánig. Wie zich afvraagt hóelàng hij nog de tijd hééft om goddelóós te leven en deze òm-
keer uit te stellen, loopt héden en Tóekomst mìs, aangezien hij met G d ook zichzelf misloopt. Niet pas in 'n te berékenen
of niet te berekenen éindtijd van de mensch of van de mensheid, maar híer en
nú ìs HÈT úúr van de definitieve beslissing.
En wel voor ieder mensch persoonlijk.
De enkeling kan niet, zoals dikwijls i/d psychoanalyse gebeurt, genoegen nemen met 'n verheldering van z'n gedrag zonder morele eisen. Hij kan de beslissing en de verantwoordelijkheid ook niet langer meer blijven afschuiven op de maatschappij, haar tekort-schietende structuren of corrupte instituten. Hij wordt híer zèlf úitgedaagd tot ÌNZÈT,
tot overgave: het gaat voor hèm héél persoonlijk - in beelden uitgedrukt - òm de kostbare párel,
om de schàt in de àkker.
Zó staat nú reeds àlles,
dóód en léven op het spèl! Ook nu reeds KÀN de MÈNSCH dóór óvergave zichzèlf VÌNDEN. Nú reeds gèldt:
wie z'n léven WÌL wìnnen, moet het verliezen, & wie het verliezen zal, ZÀL het wìnnen.
Deze ommekeer ìs slechts mógelijk door
zich in vertrouwen te verláten òp de boodschap, òp G d zèlf. 'n Vertrouwen dat zich níet v/d wíjs laat brengen
en dat gelóóf genoemd wordt.
'n Geloof dat bergen kan verzètten,
maar dat ook in de meest arm-zalige vorm van een mosterdzaadje déélhééft áán de belòfte, zodat de mensch steeds màg zèggen: "IK GELÓÓF: KÒM mijn ongeloof te hùlp!"
'n Geloof dat nooit hélemáál 'Bezìt Wòrdt',
maar ÀLTÍJD 'n gáve BLÍJFT. 'n Geloof dat met het óóg op de Tóekomst steeds weer de dimensie hééft vàn de hoop!
Ìn díe hóóp kòmt het gelóóf tot z'n dóel; & omgekeerd heeft de hoop
haar blijvende grond in het geloof......
Voor de ouwe Mòr
betekende dat die kogel op woensdagmiddag 13 december '44, kamp Vledder in '65/'66,
Be'ersjeva & Ma'an in 1967.
Tóeval.
Úitgerekend. Groevenbeekse hei & Drie. Leren schieten op bevèl àlléén? Geheime politie & $50 + $30 in Eilat,
Petra & Rabbat Ammon.
Àlles wat zich hiervoor
& -na 'afspeelde'! Oorlogen & militaire diensten. Arrestaties & deportaties. Tralies & bevrijding.
Waanzin & inzicht.
Liefde.
Aandacht. Medeleven. Pijn. Verdriet. Leed. Verachting. Verwondering. Nieuwsgierigheid. 1874. 1911. 1914.
Kamp Erika@Ommen & Westerbork bij Hooghalen. Heen & weer zwerven tussen Vale Ouwe
& Yamagishikai/Toyosato. Sdeh Boqer. YODFAT.
Yardeenbronnen ~
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende