35290hk112Aan de urgentie van dìt appèl is ondanks
DE WEGGEZONKEN
APOCALYPTISCHE HORIZON
NIETS VERANDERD! Die ÒMKÉÉR dringt zich ook nú & hier
nog steeds gebiedend òp: DÌT NÍEUWE DÈNKEN ÈN HÀNDELEN
ÌS DRÌNGEND VERÉIST!
't Gaat hier om iets definitiefs?
'n Hèrinterpretátie van het léven, een Níeuwe Lévensìnstelling,
'n nieuw leven als zodánig. Wie zich afvraagt hóelàng hij nog de tijd hééft om goddelóós te leven en deze òm-
keer uit te stellen, loopt héden en Tóekomst mìs, aangezien hij met G d ook zichzelf misloopt. Niet pas in 'n te berékenen
of niet te berekenen éindtijd van de mensch of van de mensheid, maar híer en
nú ìs HÈT úúr van de definitieve beslissing.
En wel voor ieder mensch persoonlijk.
De enkeling kan niet, zoals dikwijls i/d psychoanalyse gebeurt, genoegen nemen met 'n verheldering van z'n gedrag zonder morele eisen. Hij kan de beslissing en de verantwoordelijkheid ook niet langer meer blijven afschuiven op de maatschappij, haar tekort-schietende structuren of corrupte instituten. Hij wordt híer zèlf úitgedaagd tot ÌNZÈT,
tot overgave: het gaat voor hèm héél persoonlijk - in beelden uitgedrukt - òm de kostbare párel,
om de schàt in de àkker.
Zó staat nú reeds àlles,
dóód en léven op het spèl! Ook nu reeds KÀN de MÈNSCH dóór óvergave zichzèlf VÌNDEN. Nú reeds gèldt:
wie z'n léven WÌL wìnnen, moet het verliezen, & wie het verliezen zal, ZÀL het wìnnen.
Deze ommekeer ìs slechts mógelijk door
zich in vertrouwen te verláten òp de boodschap, òp G d zèlf. 'n Vertrouwen dat zich níet v/d wíjs laat brengen
en dat gelóóf genoemd wordt.
'n Geloof dat bergen kan verzètten,
maar dat ook in de meest arm-zalige vorm van een mosterdzaadje déélhééft áán de belòfte, zodat de mensch steeds màg zèggen: "IK GELÓÓF: KÒM mijn ongeloof te hùlp!"
'n Geloof dat nooit hélemáál 'Bezìt Wòrdt',
maar ÀLTÍJD 'n gáve BLÍJFT. 'n Geloof dat met het óóg op de Tóekomst steeds weer de dimensie hééft vàn de hoop!
Ìn díe hóóp kòmt het gelóóf tot z'n dóel; & omgekeerd heeft de hoop
haar blijvende grond in het geloof......
Voor de ouwe Mòr
betekende dat die kogel op woensdagmiddag 13 december '44, kamp Vledder in '65/'66,
Be'ersjeva & Ma'an in 1967.
Tóeval.
Úitgerekend. Groevenbeekse hei & Drie. Leren schieten op bevèl àlléén? Geheime politie & $50 + $30 in Eilat,
Petra & Rabbat Ammon.
Àlles wat zich hiervoor
& -na 'afspeelde'! Oorlogen & militaire diensten. Arrestaties & deportaties. Tralies & bevrijding.
Waanzin & inzicht.
Liefde.
Aandacht. Medeleven. Pijn. Verdriet. Leed. Verachting. Verwondering. Nieuwsgierigheid. 1874. 1911. 1914.
Kamp Erika@Ommen & Westerbork bij Hooghalen. Heen & weer zwerven tussen Vale Ouwe
& Yamagishikai/Toyosato. Sdeh Boqer. YODFAT.
Yardeenbronnen ~
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende