35303hk113 Vanuit deze hoop op de toekomst van G d
MOET NIET ALLEEN DE WERELD & HAAR GESCHIEDENIS GEÏNTERPRETEERD WORDEN & 'T BESTAAN V/D ENKELING WORDEN VERHELDERD, MAAR MOETEN OOK I/D KRITIEK OP 'T BESTAANDE, WERELD, MAATSCHAPPIJ & ONS BESTAAN WORDEN VERANDERD! Van Yesj uit kan dus zeker geen handhaving v/d status quo verdedigd worden tot in tijd en eeuwigheid. Maar ook geen gewelddadige sociale omwenteling tegen iedere prijs. In wat volgt zal duidelijk worden, wàt òmkeer vanuit het geloof inhoudt? Hier is het voldoende als duidelijk geworden is dat óók onze tijd & plaats in de ruimte nog steeds 'iets heeft' aan de woorden waarme de oudste EUANGELIST AAN HET BEGIN VAN 'zijn Euangelie' de boodschap van Yesj samenvat: 'DE TIJD IS AANGEBROKEN, HET G DSRIJK IS NABIJ: KOM TOT INKEER EN HECHT GELOOF AAN DÌT GOEDE NIEUWS!' En die 'wonderen': hoe zat 't daarmee? Want volgens de euangelisten heeft Yesj niet alleen maar 'gesproken', hij heeft óók gehàndeld?! Niet àlléén zijn wóórden, maar ook zijn DÁDEN bleken nogal uitdagend te zijn?!! Toch verschàffen veel van die daden aan de mensen van vandaag de myDidag meer problemen dan zijn woorden!? De overlevering v/d 'wonderen' is meestal veel sterker omstreden dan de overleveringen van zijn leer? Het wònder - vlg. Goethe 'het liefste kind v/h geloof' - is in ons natuurwetenschappelijk-technologisch tijdperk 'hèt zorgenkind v/h geloof' geworden! Hoe kunnen we de spanning overwinnen die bestaat tussen 'n wetenschappelijk verstaan v/d wereld & 't geloof in wonderen, tussen rationeel-technisch vormgeven v/d wereld & 'WONDERERVARING'? Nu hàdden de mensen uit de tijd van Yesj, bijna twee millennia geleden, & dus ook de euangelisten geen enkele belangstelling voor datgene waarin de huidige mènsch, de mens v/h rationele & technologische tijdperk, zo sterk geïnteresseerd is: dé natuurwetten. Men dàcht niet natuurwetenschappelijk & zàg wonderen derhalve niet als een doorbréking van natuurwetten of een aantasting van 'n waterdìchte 'causale samenhang'. Reeds i/h OT maakt men geen onderscheid tussen wonderen die beantwoorden aan 'de wetten v/d natuur' & wonderen die ze 'doorbreken'. Iedere gebeurtenis waarin YaHWeH z'n 'macht openbaart', gèldt àls wonder, als 'téken', als 'màchtsdaad' of 'grote daad' vàn YaHWeH! Óveràl ìs 'G d', dé 'oergrond' & 'schepper' v/d wéreld, 'áán het wèrk'? Óveràl kan de mènsch 'wonderen ervaren': vanàf de schepping & instandhouding v/d wereld tot & met haar 'voleinding', zowel i/h groot als i/h klein & zowel i/d 'geschiedenis v/h Vòlk' als i/d 'redding van 'n ènkeling in diepe nóód'...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende