35305hk115 Wat er daar toen wèrkelijk gebeurd is?

Q&@
'T UITGANGSPUNT VOOR DE INTERPRETATIE V/D EUANGELISCHE WONDERVERHALEN MOET DAAROM ZIJN: 't zijn géén directe reportages, geen wetenschappelijk verifieerbare verslagen, geen historische, medische of psychologische protocollen! 't Zijn onbekommerde vòlksvertellingen, die 'n gelovige verbazing willen opwekken bij de toehoorders? Als zodanig staan ze dan ook volledig in dienst v/d 'christusverkòndiging'! Ondanks alle scepsis tegenover de afzonderlijke 'wonderverhalen' zijn tegenwoordig zelfs de meest kritische exegeten het erover ééns dat niet àl deze berichten over zgn. 'wonderen' als geheel & al ònhistorisch kunnen worden afgedaan.
Ondanks de vele legendarische uitbreidingen & verdere verfraaiingen wordt 't volgende algemeen 'aangenomen'?! 1. Er moeten hoogst waarschijnlijk genézingen van uiteenlopende ziekten plaatsgevonden hebben, die voor de mensen van die tijd verbazingwekkend waren? Deels misschien psychogene kwalen, aangezien bepaalde psychogene/psychosomatische huidziekten bv. i/d antieke tijd wellicht (hoogstwaarschijnlijk/vermoedelijk) onder de rubriek 'melaats' vielen!? Yesj krijgt vaak het verwijt van magie (duiveluitdrijving door de aartsdemon Beëzebul (Beëlzebub/BAÄL ZWOEVIEM)! 't Aanstootgevend karakter van zo'n verwijt als dit maakt dat ook dit niet zomaar verzònnen kan zijn? Dergelijke verwíjten móeten haast wel historisch zijn! Ook de historisch aannemelijke conflicten over de sjabbat zijn vaak verbonden met 'genézingen'? Er is dan ook geen goede reden om 't therapeutische element uit de overlevering te schrappen. Maar niettemin blijven ook dàn nog vele genezingen medisch onverklaarbaar! De huidige medische wetenschap, die meer dan ooit 't psycho-somatische karakter van 'n groot deel v/d ziekten erkent, weet van verbazingwekkende genezingen op grond van buitengewone psychi-sche invloeden, op grond van ònéindig vertróuwen, op grond van 'geloof'? Anderzijds vinden we i/d oudste Euangelische Traditie ook wel gevallen waarin Yesjoe geen ènkel wonder doet, Òmdàt Juist geloof en vertrouwen ontbraken - zoals in zijn toenmalige aanvankelijke woonplaats Natsereth. Alléén wie gelooft, ontvàngt! Met magie & tovenarij, waarbij de mensch TÉGEN zijn WÌL óverweldigd wordt, heeft het genezen door Yesjoea niets te maken. Ze zijn veeleer een oproep TÒT geloof. Dàt wordt vaak als HÈT eigenlijke wonder naar voren gehaald, terwijl de genezing naar de achtergrond verschuift. De genezingsverhalen van het 'NOT' moeten dan ook worden verstaan als gebruikelijke 'geloofsverhalen'? Zoiets als 't zingen van Hatiqva in de SIQ van Petra aan de vooravond v/d Zesdaagse & dergelijke: waar je mee opgroeit, militaire dienst weigert, gevangen gezet wordt, beboet, geslagen & gedeporteerd speelt iets dergelijks - 't gaat als vanzelf?! Zie de tekst(en) van 'DÓÓR DE WÉRELD
gaat een Woord, & 't drijft de mensen voort...!' Tenten opbreken,
op reis gaan, andere landen, aanwijzingen, vervreemding door
te luisteren naar 'g ds stem', ontheemden zijn samen
gebracht in 'n Níeuw Yeroesjalayiem!
Of de uittocht uit 't Paradijs,
Chaldea, Haran, Kanaän,
AeGYPTe, Palestina -
wereldwijd(er)!
01 aug 2019 - bewerkt op 03 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende