GENEZEN? Er is geen reden om het exorcistische element uit de overlevering te halen. Ziekte werd vaak met zonde in verband gebracht en zonde weer met demonen! En juist ziekten die tot een sterke ontreddering van de menselijke persoonlijkheid leiden, geestesziekten met bijzonder opvallende symptomen (zoals het schuim op de lippen bij epilepsie), werden in die tijd, zoals ook nog vele eeuwen later, toegeschreven aan een demon, die zijn intrek genomen had in de mens? Door het ontbreken van psychiatrische ziekenhuizen werd men in 't openbaar veel vaker geconfronteerd met geesteszieken, diegenen meester meer waren over zichzelf. De genezing van zulke ziekten - zoals van 'n dòl geworden krankzinnige in de eredienst of van een epilepticus - werd beschouwd als een overwinning op de demon die de zieke in zijn macht had. Niet alléén in Israël, maar in de hele antieke wereld vinden we het geloof in demonen en de angst voor boze geesten. Hoe hoger de godheid, des te groter de behoefte aan tussenwezens: geesten tùssen hemel en aarde, het goede en het kwade! Men speculeerde vaak en graag over hele hiërarchieën van boze geesten onder aanvoering van Satan de duivel, Belial of Baälzwoeviem, Beëlzebul (de vele Poetins & TRUMPS van toen & daar?)! Overal in de verschillende godsdiensten hielden tovenaars, priesters & artsen zich bezig met uitbanning en uitdrijving van de demonen, spoken & duivels! Het OT (oude testament) was bepaald terughoudend ten aanzien van het (bij)geloof in al dat soort demonen & krankzinnigheden! Maar tussen 538 & 331 BC behoorde Israël tot het overgrote Perzische rijk! De godsdienst van dit rijk was dualistisch & ging uit van 'n Grote Godheid, uit wie al het goede voortkwam, ÈN een bóze godheid, die verantwoordelijk was voor al het kwaad? De invloed dáárvan valt niet te ontkennen. Het geloof in demonen is duidelijk een laat & secundair aspect i/h geloof in YaHWeH! Het speelt in het latere en vooral ook huidige jodendom meestal helemaal geen rol meer!
Bij Yesj zelf vinden we in deze tijd van wijdverbreid bijgeloof in demonen geen verkapt Perzisch dualisme, waarin G d & duivel op gelijk niveau strijden om mensch & wereld! Híj predikt de blijde boodschap van 'G ds heerschappij' & niet 'n (be)dreigende boodschap vol van de heerschappij van Satan of de Slàng! Voor de figuur van satan of de duivel, voor speculaties over de zonde v/d Vàl van engelen heeft hij geen belangstelling. 'n Léér over de demonen ontwikkelt híj níet! Nergens vindt men bij hem opzienbarende geváárlijke gebaren of bepaalde riten, toverspreuken & mystieke manipulaties zoals bij de joodse of Hellenistische exorcisten van zijn tijd. Ziekte, bezetenheid & pijnlijk leed worden door hem in verband gebracht met demonen, maar niet met alle (on)mogelijke kwaad & zonde, politieke wereld-machten & hùn heersers? De genezingen & duiveluitdrijvingen van Y zijn veeleer 'n teken dat de heerschappij van G d nabíj ìs: dàt aan de heerschappij v/d demonen al wel spoedig 'n einde zàl komen? Om die reden ziet Yesjoea vlg. Lucky Luke SATAN als 'n bliksemstraal uit de hemel vallen? ZOGEZIEN is de duiveluitdrijving, de bevrijding v/d MÈNSCH uit de ban der demonen, geen mythische daad, maar veeleer 'n soort ontmythologisering van mens en wereld: 'n bevrijding tot 'n volledig schepsel-zijn & mens-zijn?!! Het G dsrijk ìs gehéél de schepping: Yesjoe bevrijdt de bezetenen van psychische bindingen en doorbreekt de duivelse cirkel van geestesstoringen, geloof in de mammonistische molochduivel & 't verwant populistisch maatschappelijk aanzien.