35315hk124 Óók i/d kerkgeschiedenis heeft men Yesj
TÈLKENS
WÉÉR VÓÓRGESTELD
ÀLS DÉ 'NÍEUWE WÈTGÉVER'
EN 'T EUANGELIE GEPRESENTEERD
ÀLS 'Níeuwe Wèt'! Nu wéés YÈSJ de mozaïsche Wèt
zéker níet als zodanig af àf àls zodánig als hij inging
tegen 't farizese {vroegjoodse} legalisme.
Ook mag men de Wètsvroomheid
zèlfs wat betreft díe tijd niet vereenzelvigen
met 't wijdverbreide wetticisme.
Op zichzelf getuigt de wet
v/d 'ordenende wil van G d'? Op zichzelf getuigt zij van G ds goedheid & trouw, & is zij
'n document & 'n blijk van G ds genade & liefde voor zijn volk & vraagt zij niet alleen afzonderlijke daden,
maar Het HÀRT! YÈSJ wilde de wet niet vervangen door zijn eigen boodschap: híj is gekómen òm te vervùllen,
niet om òp te heffen, zo hebben we al eerder vaker gezien? Hij was geen vertegenwoordiger
van 'n anarchistisch soort wetteloosheid. En desondanks was de wet voor hèm
níet de hóógste nòrm, waar niet
aan getornd kòn worden!
Ànders hàd híj ook nooit zó vrij
met die Wèt kùnnen omgaan? Want, zoals we herhaaldelijk zagen,
't staat wèl vàst: YÈSJ kòn óver de Wèt héénstàppen - niet alleen over de traditie, de mondelinge overlevering
'der vaderen', de HALACHA, maar óók over 'de heilige schrift' zèlf, de i/d 5 'boeken van Mosjeh' (=Pentateuch)
neergeschreven 'wet van G d', de Torah! Dàt de mondelinge overlevering bìndend zou zijn, wees híj scherp àf:
in woord & daad ging híj ìn TÉGEN zowel de cultische reinheidsvoorschriften àls de voorschriften omtrent het
vasten & vooral ook de sjabbatdag?! Dàt hàd tot gevòlg dat híj zich de verbitterde vijandschap v/d farizeeërs
o/d hàls haalde! Natuurlijk gebeurde dat ook doordat bij 't afwijzen v/d mondelinge overlevering de Torah
zelf i/h geding kwam - de wet van Mosjeh, waarvan de overleveringen der vaderen slechts 'n
interpretatie leverden of beweerden te geven (zoals de bepalingen i/d Torah over rein
& onrein voedsel of sjabbatsgeboden)!
Yesjoea
nam echter regelrecht stelling
TÉGEN de mozaïsche wet i/h verbod op echtscheiding, i/h verbod om te zweren,
i/h verbod v/d vergelding, i/h verbod om de vijand lief te hebben? Zijn kritiek o/d wet werd nog eens versterkt
door zijn kritiek op de eredienst! Voor YESJ is dé Tèmpel níet ééuwig zoals voor de meesten
van zijn vele diverse volksgenoten: hij rekent met de afbraak v/d Tèmpel; vlg. hèm
staat de nieuwe tempel vàn G d, die i/d 'heilstijd' de oude
vervangen zàl, óók àl kláár? Maar i/d tussentijd
benadrukt YESJ niet alleen de ondergeschikte
betekenis van al die offercultusgebruiken:
hij éist óók verzóening
vóórdàt men er
een ÒFFER
brèngt.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende