35315hk124 Óók i/d kerkgeschiedenis heeft men Yesj
TÈLKENS
WÉÉR VÓÓRGESTELD
ÀLS DÉ 'NÍEUWE WÈTGÉVER'
EN 'T EUANGELIE GEPRESENTEERD
ÀLS 'Níeuwe Wèt'! Nu wéés YÈSJ de mozaïsche Wèt
zéker níet als zodanig af àf àls zodánig als hij inging
tegen 't farizese {vroegjoodse} legalisme.
Ook mag men de Wètsvroomheid
zèlfs wat betreft díe tijd niet vereenzelvigen
met 't wijdverbreide wetticisme.
Op zichzelf getuigt de wet
v/d 'ordenende wil van G d'? Op zichzelf getuigt zij van G ds goedheid & trouw, & is zij
'n document & 'n blijk van G ds genade & liefde voor zijn volk & vraagt zij niet alleen afzonderlijke daden,
maar Het HÀRT! YÈSJ wilde de wet niet vervangen door zijn eigen boodschap: híj is gekómen òm te vervùllen,
niet om òp te heffen, zo hebben we al eerder vaker gezien? Hij was geen vertegenwoordiger
van 'n anarchistisch soort wetteloosheid. En desondanks was de wet voor hèm
níet de hóógste nòrm, waar niet
aan getornd kòn worden!
Ànders hàd híj ook nooit zó vrij
met die Wèt kùnnen omgaan? Want, zoals we herhaaldelijk zagen,
't staat wèl vàst: YÈSJ kòn óver de Wèt héénstàppen - niet alleen over de traditie, de mondelinge overlevering
'der vaderen', de HALACHA, maar óók over 'de heilige schrift' zèlf, de i/d 5 'boeken van Mosjeh' (=Pentateuch)
neergeschreven 'wet van G d', de Torah! Dàt de mondelinge overlevering bìndend zou zijn, wees híj scherp àf:
in woord & daad ging híj ìn TÉGEN zowel de cultische reinheidsvoorschriften àls de voorschriften omtrent het
vasten & vooral ook de sjabbatdag?! Dàt hàd tot gevòlg dat híj zich de verbitterde vijandschap v/d farizeeërs
o/d hàls haalde! Natuurlijk gebeurde dat ook doordat bij 't afwijzen v/d mondelinge overlevering de Torah
zelf i/h geding kwam - de wet van Mosjeh, waarvan de overleveringen der vaderen slechts 'n
interpretatie leverden of beweerden te geven (zoals de bepalingen i/d Torah over rein
& onrein voedsel of sjabbatsgeboden)!
Yesjoea
nam echter regelrecht stelling
TÉGEN de mozaïsche wet i/h verbod op echtscheiding, i/h verbod om te zweren,
i/h verbod v/d vergelding, i/h verbod om de vijand lief te hebben? Zijn kritiek o/d wet werd nog eens versterkt
door zijn kritiek op de eredienst! Voor YESJ is dé Tèmpel níet ééuwig zoals voor de meesten
van zijn vele diverse volksgenoten: hij rekent met de afbraak v/d Tèmpel; vlg. hèm
staat de nieuwe tempel vàn G d, die i/d 'heilstijd' de oude
vervangen zàl, óók àl kláár? Maar i/d tussentijd
benadrukt YESJ niet alleen de ondergeschikte
betekenis van al die offercultusgebruiken:
hij éist óók verzóening
vóórdàt men er
een ÒFFER
brèngt.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende