35319hk128In individuele gevallen kun je er altijd
NOG
OVER DISCUSSIËREN
ÒF ER WÈRKELIJK SPRAKE IS
VAN WETSOVERTREDING, ÒF 'T WERKELIJK
OM ÈCHTBREUK GING, OM MEINEED OF OM MOORD...!?
Want ÈCHTBREUK màg dan verbóden zijn, dat geldt toch zeker niet
voor ÀLLES wat daartoe leidt? Meineed màg fóut zijn, maar toch zeker niet
èlke onschuldige vorm van ònwaarachtigheid? Móórd màg 'n overtreding zijn van de Wèt,
maar toch niet èlke kwaadwìllige gedàchte? Gedachten zijn vríj, zoals íederéén wéét!? Wàt Ìk ìn míjn hàrt dènk,
begéér, verlàng, ìs míjn zaak! Zó valt gemakkelijk te begrijpen waaròm vele mensen zich met 't oog op G d líever
aan de wet houden? Op díe manìer wéét je immers precies wanneer je aan jouw plichten vòldáán hèbt? Bij 'n passende
prestatie kan ik rekenen op 'n passende beloning. En wanneer ik méér gedáán hèb dàn míjn plìcht, ìs er 'n speciale
Vergóeding?! Op déze manier kàn ik mijn verdiensten & schulden precies berékenen, waarbij morele mìnpunten
door middel van extra verdiensten wòrden góedgemaakt en ten slotte de straffen door de belóningen wòrden
òpgehéven!? 'n Überhèldere rékensòm, die ervoor zorgt dàt je wéét wáár je met 'G d' aan toe bent?!
Maar júist déze wèttische hóuding geeft YÈSJ de dóódstéëk: híj richt zich daarbij niet zozeer op de Wèt als wèl
op het wetticisme, dat de wet geen góed dóet! Op 't compromis, dat deze Wètsvroomheid typeert........
Híj breekt de veilige Múúr àf, met de wet van G d aan de éne kant & de wetsprestaties v/d mènschen aan de
àndere zijde! Híj òntnéémt mènschen de kàns òm zich àchter de Wèt te verschànsen in wetticisme èn sláát
hèn hùn verdíensten úit de handen. De lètter v/d Wèt tóetst híj aan de wìl van G d zèlf & daarmee stelt hij
de mens op 'n bevrijdende & positieve manier DÍRÈCT tégenóver G d! De mènsch staat nú
voortaan níet langer in 'n gecodificeerde rèchtsverhouding
tegenover G d, waarbij hij zijn eigen zèlf erbuiten
kan gaan blijven houden! Níet de Wèt,
maar aan G d zèlf moeten we
ons houden: aan al dat wat
G d heel persoonlijk
van ons
wìl!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
21 apr 2023
44285 Stenen Tijdperken: Verleidelijke Godsbeelden
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
vorige
volgende