35321hk130 Diepere betekenis van de Bergveldredes?
Q&@
HET SERIEUS NEMEN
VAN GODS WIL KOMT VOORAL
TOT UITDRUKKING IN DE ZOGENOEMDE
'Bergveldredes', waarin Matt & Luck de ethische uitspraken
van YESJ - korte spreuken & spreukgroepen uit met name de spreukenbron Q -
verzameld hebben?! Steeds wéér bléken deze woorden zowel christenen als niet-christenen -
de Jakobijnen v/d revolutie & de socialisten vàn Kautsky & ook Tolstoj & Albert Schweitzer - te inspireren!?
Dé àlgemene nóemer v/d Bergveldredes is: G ds wìl geschiede! Een Úitdágende boodschap voor alle tijden?
WÈG MET DE RELATIVERING VAN GODS WIL! Géén vrome dweperij meer, geen zuivere innerlijkheid, maar juist
gehoorzaamheid in gezindheid èn DÁÁD. De mens is verantwoordelijk tegenover de Kómende, Náderende G d...
Alleen door 't vastbesloten, spontáne dóen van de wil van g d krijgt de mènsch déél áán de belòften van het rijk
van G d! G ds bevrijdende éis ìs echter radicaal: híj wéigert het spitsvondig compromis! Híj overschrijdt èn door-
bréékt immers keer op keer wéér de wéreldlijke begrènzingen & juridische ordeningen: uitdagende voorbeelden
van de Bergveldredes beogen níet om juridische grenzen te blijven trekken: àléén de lìnkerwàng, twéé mijlen &
de Màntel - en dan houdt het òp! Gòds éis dóet 'n appèl òp de generositeit v/d mènsch, wìl àltíjd méér. Hij is er-
op gerìcht òm het ònvoorwáárdelijke, 't grènzelóze, 't Gehéél te vervùllen & te vervolmáken! Kàn G d nog met
een begrènsde, voorwaardelijke, forméle gehoorzaamheid - waarin iets géboden òf vèrboden is - tevreden zijn?
Er blíjft stééds 'n láátste rèst, die àlle minutieuze rèchts- & wetsbepalingen níet kùnnen òmvàtten, maar die zó
niettemin óver de hóuding v/d mènsch beslìst? G d wìl méér! Hij eist géén hàlve, maar vòllédige VERVÙLLING
van zíjn wìl: hij máákt áánspraak òp niet alléén 't controleerbaar úiterlijk, maar óók op ons 'òncontroleerbaar'
Ìnnerlijk - 't menselijke hàrt! Hij wil niet àlléén góede VRÙCHTEN, maar 'n góede bóóm! Niet alleen hàndelen,
maar het zíjn! Níet íets, maar mijn wézen: mèt húid èn háár! En nú ga ik
nasigoreng eten. Niet nazigöring. Die laatste kwam uit
Vlaanderen laatst op tv. Niet van
Urbanus VanAnus maar
via Hermann
Brusselmans
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende