35321hk130 Diepere betekenis van de Bergveldredes?
Q&@
HET SERIEUS NEMEN
VAN GODS WIL KOMT VOORAL
TOT UITDRUKKING IN DE ZOGENOEMDE
'Bergveldredes', waarin Matt & Luck de ethische uitspraken
van YESJ - korte spreuken & spreukgroepen uit met name de spreukenbron Q -
verzameld hebben?! Steeds wéér bléken deze woorden zowel christenen als niet-christenen -
de Jakobijnen v/d revolutie & de socialisten vàn Kautsky & ook Tolstoj & Albert Schweitzer - te inspireren!?
Dé àlgemene nóemer v/d Bergveldredes is: G ds wìl geschiede! Een Úitdágende boodschap voor alle tijden?
WÈG MET DE RELATIVERING VAN GODS WIL! Géén vrome dweperij meer, geen zuivere innerlijkheid, maar juist
gehoorzaamheid in gezindheid èn DÁÁD. De mens is verantwoordelijk tegenover de Kómende, Náderende G d...
Alleen door 't vastbesloten, spontáne dóen van de wil van g d krijgt de mènsch déél áán de belòften van het rijk
van G d! G ds bevrijdende éis ìs echter radicaal: híj wéigert het spitsvondig compromis! Híj overschrijdt èn door-
bréékt immers keer op keer wéér de wéreldlijke begrènzingen & juridische ordeningen: uitdagende voorbeelden
van de Bergveldredes beogen níet om juridische grenzen te blijven trekken: àléén de lìnkerwàng, twéé mijlen &
de Màntel - en dan houdt het òp! Gòds éis dóet 'n appèl òp de generositeit v/d mènsch, wìl àltíjd méér. Hij is er-
op gerìcht òm het ònvoorwáárdelijke, 't grènzelóze, 't Gehéél te vervùllen & te vervolmáken! Kàn G d nog met
een begrènsde, voorwaardelijke, forméle gehoorzaamheid - waarin iets géboden òf vèrboden is - tevreden zijn?
Er blíjft stééds 'n láátste rèst, die àlle minutieuze rèchts- & wetsbepalingen níet kùnnen òmvàtten, maar die zó
niettemin óver de hóuding v/d mènsch beslìst? G d wìl méér! Hij eist géén hàlve, maar vòllédige VERVÙLLING
van zíjn wìl: hij máákt áánspraak òp niet alléén 't controleerbaar úiterlijk, maar óók op ons 'òncontroleerbaar'
Ìnnerlijk - 't menselijke hàrt! Hij wil niet àlléén góede VRÙCHTEN, maar 'n góede bóóm! Niet alleen hàndelen,
maar het zíjn! Níet íets, maar mijn wézen: mèt húid èn háár! En nú ga ik
nasigoreng eten. Niet nazigöring. Die laatste kwam uit
Vlaanderen laatst op tv. Niet van
Urbanus VanAnus maar
via Hermann
Brusselmans
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende