35322hk131 Dàt ìs dé bedóeling vàn die wònderbáár-
lijke
antithesen van
de Bergveldredes, waarin
het RÈCHT tégenóver de wìl van g d komt te staan?
Níet de ÈCHTBREUK, méineed, móórd, maar óók àl datgene wat de wet hélemáál níet bevàtten kàn:
de gezìndheid díe tot èchtbreuk léidt, 't ònwaaràchtig dènken èn spréken, de VÍJÀNDIGE hóuding tégenóver
'g ds wìl'! Èlk 'slèchts' in de interpretátie v/d Bergveldredes betékent 'n verkòrting & àfzwakking v/d ònvoor-
wáárdelijke wìl vàn g d: 'slèchts' 'n bétere wètsvervùlling, 'slèchts' 'n Níeuwe Gezìndheid, 'slèchts' 'n zònde-
spíegel in het lìcht van de rechtváárdige Yesj, 'slèchts' vóór dé tòt volmááktheid geróepenen, 'slèchts' voor
tóen, 'slèchts' voor kòrte tíjd...... Hóe móeilijk het al wàs voor de zgn. 'vróege kèrk' òm àl díe radicále éisen
van YÈSJ vòl te BLÍJVEN hóuden latende àfvlakkingen in de {Palestijns-Syrische?} geméénte zien van Màt:
YESJ verbíedt èlke vòrm vàn BÓÓSHEID, Màt bepaalde schèldwóórden, zoals 'lééghoofd', 'gòddelóze'! Vlg.
YESJ móet je hélemáál níet zwéren èn móet 'n éénvóudig já òf néé volstáán, vlg. Màt moeten bepaalde
éédformúles VERMÉDEN worden? Vlg. YESJ moet je de ànder z'n fóuten vóórhouden èn, àls híj dáárvàn àf-
stand néémt, hèm vergéven; vlg. Màt moet je Àfzien v/d Gebrúikelijke Gàng van Záken làngs Àllerléi Ìnstàn-
ties?! Vlg. YESJ màg de màn - ter beschèrming v/d jurídisch tóenmaals úiterst kwètsbare vróuw - in géén
gevàl schéiden van zijn vrouw; vlg. Màt màg er wèl 'n úitzondering gemáákt wòrden àls er spráke ìs vàn 'n
dúidelijke èchtbréuk v/d vróuw!? Àllemáál òndermíjningsstrategíeën? Láten we dàn tenmìnste óók ìnzien dàt
híer òprècht geprobéérd ìs òm die ònvoorwáárdelijke éisen van Yesj te verzóenen mèt 'n dágelijks léven dat
níet lànger bepááld WÈRD dóór de spóedige verwàchting v/h Kómende G dsrijk!? NÉÉM bv. de DIVÒRCE,
die Yesj (héél ònjóóds TÉGEN de patriarchale wet van Mosjeh ìn) rigoureus verbóód met het ònweerlègbare
argument dat Gòd die húwelijkspàrtners bíj èlkáárgebràcht hééft èn níet wìl dàt mènschen schéiden 'àl wàt híj
heeft sámengevoegd'!? De tùssen de schólen v/d geleerden Sjammai & HILLEL hévig òmstréden vráág òf nog
àlléén maar sèksuéle mìsstappen {Sjammai!} òf óók àndere zaken zoals 't laten áánbrànden v/h éten
(HILLEL, vlg. PHILO & Flavius Josephus dé gàngbare praktijk!) 'n réden kòn zíjn
òm 'n vróuw wèg te sturen, was vlg. Yesj vòlstrèkt ònbelàngrijk?
Want 't gìng hèm òm àl dat
wat WÉZENLIJK
was!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
vorige
volgende