FUNDAMENTELE
VERANDERING VERWACHT,
ZOIETS ALS EEN NIEUWE GEBOORTE
VAN DE MÈNSCH ZÈLF, DIE ALLEEN TE BEGRIJPEN VÀLT
DÓÓR DEGENE DIE HET ZÈLF MÉÉMÁÁKT?! Níet een verandering
zoals bij Socrates door ontwikkeling van het juiste denken om wìlle vàn
hèt júiste dóen, òf zoals bij Kung-futse door vorming van de principieel góede mens.
Óók niet door verlìchting, zoals bij de asceet Siddharta Gautama, die door meditatie tot verlichting {BODHI}
kwam & 'Boeddha' werd, 'verlichte', om zó tot inzicht te kunnen komen ìn hèt wááròm èn de òphèffing van het lijden
en uiteindelijk te komen tot de uitdoving ìn hèt nirwana? Volgens Yehosjoea is het 'de ÓVERGAVE vàn de mens áán G ds wil'
díe tot 'n fundamentele verandering leidt! 1. Het gaat YESJ dus òm dé humanisering van deze MÈNSCH! Yesjoea verwàcht
'n àndere, Níeuwe Mèns: 'n radicaal verànderd bewùstzijn, 'n principieel àndere hóuding, 'n volledig Níeuwe Óriëntátie
ìn dènken èn dóen?! Òm hèt verànderde bewùst-zíjn!? Yesj verwachtte niet meer en niet minder dàn 'n principiële,
totále HÈRÌNRÌCHTING vàn hèt léven: dé mènsch gehéél gerìcht òp G d!
'n Ònverdééld hàrt, dat géén twéé Héren díent, maar slechts één Héér! Midden in de wereld en te midden van de mensen
moet de mèns in afwachting vàn G ds heerschappij mèt héél z'n hàrt ènkel èn àlléén G d díenen: níet met gèld of zijn bezìt,
óók niet RÈCHT en ÉÉR, zèlfs niet óuders of familie. Men moet het híer vlg. Yesj helemaal niet over vrede hebben,
want hier regeert Hèt Zwaard!? Zèlf de nauwste banden moeten ondergeschikt gemaakt worden áán déze
fundamentéle keuze?! Dé návòlging òp déze wèg heeft voorrang bóven familiebanden: men moet aldus
vader, moeder, broeders en zusters, vrouw & kinderen, ja, ook zìchzèlf 'haten', àls men
'n wáre leerling vàn Yesj wil zíjn èn BLÍJVEN!? Óók zìchzèlf?! Dé éigenlijke vijand v/d verandering ben ik zèlf,
zo leert de ervaring? Dááròm de conclusie: iedereen die zijn leven absoluut wil behouden, díe zàl 't verliezen;
wie zijn léven verlíest, zal het WÌNNEN! Kéihàrde táál? 'n Rijke Belòfte! Dìt maakt dúidelijk wàt er bedóeld wòrdt
met het alreeds genoemd hóófdbegrip METANOIA - 'òmkéér' of wat men vroeger àl té gemàkkelijk
als 'boetedoening' placht te benoemen...
Want níet niet 'n uiterlijke bóete in zàk en ÀS!
Níet 'n godsdienstige ervaring met de nádrùk op 't verstand of het gevóel!
Máár 'n ÈCHTE beslissende veràndering v/d wìl, 'n tòt òp de bódem verànderd bewustzijn:
'n nieuwe fundamentele hóuding, & 'n heel ànder scala van wáárden! 'n Radicaal àndere manier van denken,
'n ànders gerìcht-zijn van de gehéle mènsch, 'n volstrekt Níeuwe Lévenshóuding.........
Tòch verwacht Yesj v/d mens die wìl verànderen, géén belijdenis àn zònden, géén bíecht!
't Problematisch verléden, waarvan hij zich nu voortaan àfwenden moet, interesseert hèm nauwelijks?
Híj heeft alleen belangstelling voor de bétere tóekomst, waartoe híj zich hier nú onherróepelijk & zonder enig voorbehoud -
zonder òm te zien, met de hànd a/d plóeg - móet wènden! Die tóekomst die G d aan òns allen belóóft èn schènkt!
Want de mens màg léven vanúit díe vergeving! Dàt ìs dé ommekeer vanuit 't vertrouwen ìn & òp G d èn zíjn wóórd!
'n Vertrouwen dat vervolgens niet meer van de wijs te brengen is, dàt niet meer te schòkken is & dat al i/h OT gelóóf
werd genoemd! 'n Gelóvig vertrouwen & 'n vertrouwend geloof, wat iets heel ànders ìs dan wat vlg. Boeddha (vanuit
de Indiase filosofie) hèt ìnzicht ìs, of vlg. Socrates (vanuit Griekse opvattingen) de dialectiek v/h denken,
of vlg. Kung-futse (vanuit de Chinese traditie) piëteit?
G d zèlf maakt zó voor òns voortaan door zíjn
Euangelie & door zijn vergeving
vanuit 't GELÓÓF 'n
òmkéér, 'n níeuw
begìn mógelijk
......