35325hk139v/d Mènsch Wordt Geen Heldendom Gevraagd
Q&@
WE MOGEN
LÉVEN VANUIT HOOPVOLLE
dànkbaarheid van iemand die
'n Schat i/d ÀKKER gevonden heeft,
die 'n kostbare parel kreeg! Je moet immers
níet òpníeuw onder de drùk v/d Wèt of onder Prestatiedwang komen?
Zeker, we moeten onze plicht doen & mogen ons nergens op laten vóórstaan!
Maar het kìnd is 'n beter voorbeeld dan de trouwe knecht: niet omdat z'n vermeende onschuld
romantisch verheerlijkt moet worden als ídeaal, maar omdat 't, hùlpeloos & klein als 't ìs, geheel
vanzelfsprekend bereid is òm zich te láten hèlpen èn òm te òntvàngen & om zich onverdeeld en vòl
vertrouwen óver te geven. Kinderlijke dankbaarheid dus, die níet met één oog al lóert naar 't loon -
zelfs niet naar genádeloon -, zoals de thuisgebleven en uiteindelijk ennuiteindelijk verloren zoon járenlang,
z'n héle léven, gedáán hàd? De mènsch moet níet òmwìlle vàn lóón of stràf handelen! Lóón &'straf moeten
niet dé drijfveer van moreel handelen worden gemaakt. Kànts reactie tegen 't primitieve eudemonisme was
terècht: de mens moet handelen i/h bewustzijn van onze verantwoordelijkheid, in het besèf dat we mèt àl
onze gedachten, woorden & daden G ds tóekomst, G ds laatste beslissing tegemoetgaan?!! Wàt de mens
ook gedaan heeft - ook al is 't maar 'n beker water voor 'n dòrstige of 'n ònnódig wóórd - blíjft bij G d in
't heden, ook al is 't bij de mènschen allang weer verléden geworden!? Met de vreugdeloosheid van de
VRÓMEN ONDER DE WÈT heeft het nemen van DÉZE verantwoordelijkheid NIETS TE máken! Yesjoe's
oproep tot òmkeer ìs 'n oproep tot VREUGDE! Stel JE VÓÓR dat de Bergrede beginnen zou met
'n Níeuwe Líjst van Plìchten? Néé, híj begìnt met 'zaligprijzingen'! 'n Treurige heilige is voor Yesj 'n
Tréurige Héilige. Wees niet afgunstig omdat G d góed is, wordt er gezegd tegen de mensen die al
hun loon ontvangen reeds ontvangen i/d Wijngaard. Feestvieren & vrolijk zijn, dàt moet óók de
'brave broer' v/d 'verloren zóón' doen die eindelijk 'thuiskomt'! De afwending van het zondige
verléden & de terugkeer van de mènsch naar G d ìs voor god èn de mensen een vreugdevol
gebeuren! En voor de betrokkene zèlf 'n ware bevrijding. Want hem wordt geen nieuwe wet
òpgelègd! Lìcht ìs de làst & zàcht 't jùk & vrolijk mag de mens ze drágen als hij zich onder-
geschikt maakt áán G ds wìl! Èn daarmee dient 'n nieuwe vraag zich áán, die
tot nu toe voortdurend aanwezig was, maar die nú, nu er al zóvéél
gezègd ìs over de wil van G d als hoogste
norm voor 't menselijk hàndelen,
dóen èn láten, uitdrukkelijk
gesteld en beantwoord
moet worden! Wàt ìs
DIE 'wìl van g d'?
Wàt wìl g d
eigenlijk?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende